چهارشنبه ۸ آگوست ۱۸
موزیلا سعی دارد با افزونه Advance، لیستی از وبسایتهای مورد پسند کاربران را در مرورگرش به نمایش بگذارد.در ادامه همراه با عبیاتی باشید.
موزیلا از روز سهشنبه اقدام به شروع آزمایش افزونه جدید خود کرده است که سعی دارد بهترین پیشنهادها را در جهت وبگردی کاربران ارائه کند. البته در حال حاضر تنها نسخه آزمایشی افزونه از طریق برنامه Test Pilot موزیلا در دسترس است و کاربران کنجکاو و مشتاق میتوانند ویژگیهای آن را امتحان کنند و به موزیلا نیز در جهت بهبود سرویس جدیدش کمک کرده باشند. به نظر میرسد موزیلا سعی دارد با افزونه Advance، بار دیگر مرورگر خود را به عرصه رقابت باز گرداند و این کار را به کمک مطلع کردن کاربران از اخبار، آموزش آنها و ایجاد سرگرمی انجام دهد. در کلامی دیگر هدف اصلی افزونه جدید، خارج کردن کاربران از عادتهای وبگردی ثابت خود و پیشنهاد روشهای جدید برای استفاده متفاوت از اینترنت است؛ تا شاید اینگونه کمی از سلطه گوگل کروم بر بازار مرورگرها کاسته شود.
در پست بلاگ موزیلا اشاره شده است که این نهاد سعی دارد کاربران را به دورانی بازگرداند که تجربههای اولیه وبگردی و پایههای موزیلا از آنجا شروع شده است؛ زمانی که اینترنت هنوز آزاد و بدون هیچگونه مرزبندی مشخصی بود و کاربران آزادانه به دنبال کشف مطالب و ایدههای جدید در فضای آنلاین بودند. شاید تصور چنین فضایی در وب برای بسیاری از کاربران کنونی دشوار باشد، اما قطعا نسلهای گذشته به یاد دارند که زمانی خبر از غولهای بزرگ مجازی نبود و این کاربران بودند که مرزهای وب را جابهجا میکردند.
در حال حاضر قسمتی مجزا در صفحه New Tab مرورگر موزیلا، پیشنهادهایی را برای کاربران فراهم میکند. این بخش سعی دارد با توجه به سابقه وبگردی و محتواهای مشاهده شده، علایق کاربران را درک کند و گزینههایی مشابه ارائه دهد. بخش مذکور در تعامل با سرویس Pocket است تا کاربران امکان بوکمارک کردن و مشاهده آفلاین وبسایتهای نمایش داده شده را داشته باشند. همچنین قابلیت نمایش تبلیغات از طریق این سرویس نیز در فاز آزمایشی قرار دارد.
اما در سوی دیگر افزونه Advance کمی متمرکزتر عمل میکند و در ستونی جدا، محتوایی بر اساس لیست وبسایتهایی که کاربر در گذشته بارگزاری کرده است، به نمایش میگذارد. این افزونه از یادگیری ماشینی برای یافتن پیشنهادهای خود استفاده میکند که از استارتاپ Laserlike منشا میگیرد. طبق گفته موزیلا، در حال حاضر برنامهای برای استفاده تبلیغاتی از سرویس جدید وجود ندارد.
یافتن و ارائه محتوای دلخواه و جدید، موضوع چندان تازهای نیست و سرویسهای بسیاری مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، اپ استورها و شبکههای اجتماعی از آن استفاده میکنند تا کاربران را بیشتر در پلتفرم خود نگه دارند و تعامل بیشتری نیز در پی داشته باشند. در حالی که پیشنهاد آلبومهای موسیقی جدید بسیار آسان به نظر میرسد، این مسئله برای وبسایتها کمی متفاوت است. امکان دارد کاربران از برخی نتایج در صفحه مرورگر خود خرسند نباشند یا حتی برای آنها نامناسب تلقی شود و در سوی دیگر نمایش گزینهها بر اساس سابقه وبگردی، کمی تکراری و خستهکننده باشد. موزیلا ادعا دارد شروع این ایده به سال ۲۰۱۶ بازمیگردد. کلید بازگشت در اکثر مرورگرها وجود دارد و کاربر را به صفحات قبلی میرساند اما چه میشود اگر کلیدی برای جلو رفتن و نشان دادن نتایج جدید و جذاب طراحی شود؟ سوالی که موجب شده موزیلا به سراغ ساختن افزونه Advance برود.
در نهایت مهمترین جنبه چنین سرویسی، بحث اخلاقی آن است. افزونه Advance از سوابق وبگردی کاربران استفاده میکند که این روزها به عنوان اطلاعات بسیار شخصی شناخته میشود و آنها را به Laserlike نیز ارسال مینماید. موزیلا سعی دارد پیرامون چنین موضوعی شفافسازیهای لازم را انجام دهد و مطمئن باشد که کاربران از رخداد مذکور آگاهی کافی دارند. حتی این نهاد سعی دارد گزینههایی را برای تعیین میزان دسترسی به اطلاعات برای کاربران فراهم کند تا کنترل بیشتری بر روی حریم شخصی خود داشته باشند؛ اما باز هم در نهایت اشتراکگذاری اطلاعات پیرامون مرورگر و سرویسهای مرتبط مبحثی جنجالی و بحثبرانگیز باقی خواهد ماند.
موزیلا میگوید که کاربران میتوانند در هر زمانی فرایند ثبت سوابق و اشتراکگذاری اطلاعات را متوقف کنند. همچنین در صورت نیاز درخواستی مبنی بر پاکسازی تمامی اطلاعات ذخیره شده کاربر صادر میشود. موزیلا میخواهد بداند که واکنش کاربران به نقش پررنگتر مرورگر در وبگردی آنها چه خواهد بود. همچنین روشهای متفاوتی برای فراهم کردن پیشنهادها به کاربران را آزمایش کنند. اما این پیشنهادها از کجا میاید؟
پاسخ این سوال بازهم به استارتاپ Laserlike بازمیگردد که لیستی از وبسایتهای مورد نظر خود را تهیه کرده است و پیشنهاد تنها از میان این گزینهها برای کاربران ارسال میشود. موسس استارتاپ مذکور و سرپرست بخش فناوری، اذعان دارد که آنها سعی دارند در بیشتر قسمتهای اینترنت سرک بکشند تا گزینههای متنوعی برای کاربران خود داشته باشند و بر هیچ موضوع یا زیرگروه خاصی تمرکز ندارند.