شنبه ۲۱ جولای ۱۸
بر اساس گزارش رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طی سه ماه گذشته با ۳۰ هزار سیمکارت شخصی ارسالکننده پیامک تبلیغاتی برخورد شد.در ادامه همراه با عبیاتی باشید.
در پی افزایش ارسال پیامکهای تبلیغاتی و اعتراضات بیشماری که در رابطه با این مزاحمتها مطرح شده بود، حسین فلاح جوشقانی اعلام کرد که «مدتهاست در حوزهی پیامکهای تبلیغاتی درحال تعریف راهکار برای ساماندهی به این بخش هستیم و هماکنون با ایجاد پنل کاربری، مشترکان میتوانند پیامکهای دلخواه تبلیغاتی را انتخاب کنند. از این رو سامانهای برای اعلام شکایت برای کاربران درنظر گرفته شده است و ما نیز بررسی شکایات و مسدودسازی پیامکهای ارسالشده را در دستورکار داریم.»
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأکید کرد که در حوزهی حل مشکل مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده تا حد بسیار زیادی این حوزه مدیریت و کنترل شده، اما هنوز به ایدهآل نرسیده است.
فلاح جوشقانی با تأکید بر اینکه ارسال پیامکهای تبلیغاتی از سوی اپراتورها و با سرشمارهی آنها، غیرقانونی است و مورد تائید ما نیست، افزود:
در این زمینه به اپراتورها تذکر دادهایم؛ اگر اپراتوری، خلاف این موضوع کار کند و با سرشمارهی خود و غیر از پیامک اطلاعرسانی حساب مشترک، پیامک دیگری به کاربران ارسال کند، تخلف بوده و ما به آن رسیدگی میکنیم.
به گفتهی وی، «یکی از موضوعاتی که برای جلوگیری از ارسال پیامکهای تبلیغاتی از شمارههای شخصی انجام شد، محدودیت در فعالسازی بیش از ۱۰ سیمکارت به نام یک نفر است؛ به این ترتیب که خریدن سیمکارت محدودیت دارد و هیچکس نمیتواند بیش از ۱۰ سیم کارت به نام خود بزند. در این زمینه اگر با شکایت مردم در مورد سیمکارت شخصی ارسالکنندهی پیامک تبلیغاتی مواجه شویم، این خط را مسدود میکنیم.»
بر اساس گزارش معاون وزیر ارتباطات، «موضوع حل و ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی دارای چند بُعد است و نباید تنها مکانیزم سلبی برای این موضوع وجود داشته باشد، چرا که کسبوکارها در این اقتصاد راهکاری جز تبلیغات برای دیده شدن ندارند و به همین دلیل بهسمت پیامک هجوم میآورند. بر این اساس باید بخشهای دیگر نیز کمک کنند تا راهکارهای مختلفی برای تبلیغات این کسبوکارها ایجاد شود، مضافا اینکه در حوزهی پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده، طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد مسئول مدیریت محتوای این تبلیغات است و باید به ارسالکنندگان پیامک مجوز بدهد. در بخش نظارتی که مربوط به رگولاتوری میشود، ما بر اپراتورها، شمارههای شخصی ارسالکننده پیامک و سرشمارههای پیامکی نظارت میکنیم؛ به نحوی که طی سه ماه اخیر ۳۰ هزار سیمکارت شخصی ارسالکنندهی پیامک تبلیغاتی مسدود شد.»
وی همچنین اعلام کرد که «هماکنون موضوع رفتارشناسی ارسالکنندگان پیامک شخصی و نیز بررسی شکایات مردم از دریافت این پیامکها انجام میشود و امیدواریم با فراگیرتر شدن پنل کاربری، شاهد کاهش شکایات مردم از پیامکهای تبلیغاتی باشیم.