دانلود اپلیکیشن مجله

تفاوت انگلیس و بریتانیا چیست؟

تفاوت انگلیس، بریتانیا و پادشاهی متحد بریتانیای کبیر چیست؟

تفاوت انگلیس، بریتانیا و پادشاهی متحد بریتانیای کبیر در چیست؟ آیا این سه عنوان اشاره به مردم و سرزمینی یکسان دارند؟در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

چند ماه قبل بسیاری از مردم جهان در مقابل تلویزیون‌های خود نشسته بودند تا مراسم ازدواج شاهزاده هری (Prince Harry) و بازیگر آمریکایی مگان مارکل (Meghan Markle) را ببینند. این مراسم شبیه به رویا بود. شاید بیشتر مردم جهان این مراسم را دیده باشند بدون اینکه اطلاعات درستی در مورد خانواده‌ی سلطنتی و انگلیس داشته باشند. برای مثال شاید خیلی‌ها فکر کنند که در حال حاضر الیزابت دوم، ملکه‌ی انگلیس است. ادامه‌ی داستان را از زبان دیو روس (Dave Roos)، نویسنده‌ی مجله‌های گردشگری می‌خوانیم.

بله این یک اشتباه رایج است، ولی چرا من این اشتباه را کردم، شاید به این دلیل که من یک آمریکایی هستم. اکثر مردم، انگلیس را با بریتانیا یکسان می‌دانند در صورتی که این طور نیست. با حس شرمندگی زیاد از برادر همسرم، تیم (Tim) که یک انگلیسی مهاجر است و در کالیفرنیا زندگی می‌کند، خواستم که توضیحاتی را در ان باره برایم بدهد و البته که او متوجه اطلاعات کم من در مورد جغرافیا و تاریخ جهان شد. او توضیح را با این جمله شروع کرد:

نه، حق داری. این موضوع واقعا گیج‌کننده است.

او ادامه داد:

 با اینکه من یک انگلیسی هستم، ولی این موضوع برای من هم گیج‌کننده و دشوار است.

انگلیس

سپس او برایم توضیح داد که بریتانیای کبیر با پادشاهی متحد بریتانیای کبیر یکسان نیست. اسم رسمی U.K در واقع پادشاهی متحد بریتانیای کبیر (United Kingdom of Great Britain)  و ایرلند شمالی است. پادشاهی متحد بریتانیای کبیر در واقع کشوری است که از چهار کشور تشکیل شده است: انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی.

بریتانیای کبیر در واقع شامل سه کشور از آن‌ها است، انگلیس، اسکاتلند و ولز. ایرلند شمالی با اینکه قسمتی از پادشاهی متحد بریتانیای کبیر است، ولی جز بریتانیای کبیر نیست؛ زیرا در شمال ایرلند واقع شده است.

نقشه پادشاهی متحد بریتانیای کبیر

در این نقشه پادشاهی متحد بریتانیای کبیر نشان داده شده که شامل اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است. انگلیس محلی است که با رنگ تیره‌تر نشان داده شده است. ایرلند و ایرلند شمالی در بریتانیا نیستند. ایرلند کشوری مجزا محسوب می‌شود.

درسته. بسیار پیچیده است و هنوز سوال‌های وجود دارند، برای مثال تیم المپیک بریتانیا که با عنوان GB به المپیک ملحق می‌شود، در حقیقت مخفف Great Britain است.

تیم توضیح می‌دهد:

این تیم خود را تیم بریتانیای کبیر خطاب می‌کنند، ولی شامل ورزشکاران ایرلند شمالی هم هستند. آن‌ها به عمد این سرهم بندی را انجام داده‌اند.

جدای از پیچیدگی جغرافیایی مسئله‌ی دولت هم هست. پادشاهی متحد بریتانیای کبیر دولت مستقلی است که از چهار کشور تشکیل شده است. البته این کشورها، کشورهایی کاملا مستقل نیستند.

ایرلند شمالی

بن جانسون (Ben Johnson)، سردبیر وب‌سایت تاریخ و گردشگری می‌گوید:

 در بیشتر اوقات می‌توان انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را یکسان دانست که پارلمانی مشترک در لندن دارند.

او اضافه می‌کند:

این پیچیدگی حاصل تجاوزات، اختلافات سلطنتی و امپراتوری‌هایی است که مربوط به تاریخی هزار ساله می‌شود.

برای مثال اسکاتلند و ولز در سال ۱۷۰۷ میلادی به انگلیس ملحق شدند تا بریتانیای کبیر را تشکیل دهند. قبل از این تاریخ اسکاتلند پارلمان و پادشاهان خود را داشت و به‌صورت مستقل اداره می‌شد، ولی در زمان الحاق به انگلیس و ولز تمام آن‌ها را از دست داد. در سه قرن اخیر تنها حرکت مستقل اسکاتلند این بوده که نماینده‌ای مستقل به پارلمان انگلیس بفرستد.

اسکاتلند

باور نکردنی است که اسکاتلند بعضی از مزایای الحاق را نداشت تا زمانی که در سال ۱۹۹۹ میلادی، پارلمان اسکاتلند دوباره راه‌اندازی شد. در این سال بود که ولز هم تشکیل گردهمایی ملی که شبیه به پارلمان است را اعلام کرد، این مجلس قدرتی کمتراز پارلمان دارد. گردهمایی ملی ایرلند شمالی هم یک سال قبل در سال ۱۹۹۸ میلادی برپا شد و نام پیمان جمعه نیک (Good Friday Agreement) را گرفت.

بسیار عجیب است که انگلیس، مجلس مستقلی برای خودش ندارد؛ بنابراین بیش از ۲۰ سال است که هیچ نماینده‌ای به‌صورت مستقل برای انگلیس قانون‌گذاری نکرده است. این مسئله باعث شده است که کشورهای عضو بریتانیا حتی از ایالت‌های آمریکا هم کمتر مستقل باشند. پرچم بریتانیا الهام گرفته شده از پرچم انگلیس، اسکاتلند و ایرلند است. از آنجایی که ولز هیچ وقت به‌صورت رسمی حکومت سلطنتی نداشته، پس پرچم آن در پرچم بریتانیا نادیده گرفته شده است.

جانسون می‌گوید:

تاریخ این کشورها چنان پیچیده است که اگر به مردم آن‌ها نامی جز نام کشور خود آن‌ها را خطاب کنید به شدت آزرده می‌شوند.

این مسئله ما را به سوال یکسان بودن یا نبودن این کشورها بازمی‌گرداند. اکثر مردم آن‌ها را یکسان می‌دانند با اینکه یکسان نیستند.

ولز

تیم برای من توضیح داد که هیچگاه واژه‌ی بریتانیای را با انگلیسی اشتباه نگیرم. تمام مردم پادشاهی متحد بریتانیای کبیر، بریتانیایی هستند چه در انگلیس زندگی کنند چه نکنند. البته این مسئله‌ی دیگری است که کسانی که در اسکاتلند یا ولز زندگی می‌کنند، دوست دارند بریتانیایی خطاب شوند یا خیر.

او ادامه می‌دهد:

احتمالا کسی که در اسکاتلند زندگی می‌کند بگوید من اول اسکاتلندی هستم و بعد بریتانیایی. کسانی که در ولز زندگی می‌کنند هم احتمالا همین نظر را داشته باشند. انگلیسی‌ها هم می‌گویند که اول انگلیسی و بعد بریتانیایی هستند. این مسئله به اختلاف‌هایی دیرینی که بین این کشورها بوده است، باز می‌گردد. انگلیسی‌ها که قدرت را در دست داشتند، می‌خواستند که بریتانیایی شوند؛ در حالی که مردم ولز و اسکاتلند ترجیح می‌دادند که هویت اصلی خود را حفظ کنند.

در سال ۲۰۱۴ این مسئله در اسکاتلند به رفراندوم گذاشته شد، ولی پذیرفته نشد. به نظر می‌آید که رفراندوم دیگری برگزار شود.

مردم سایر کشورهای جهان به فردی که انگلیسی نباشد به هیچگاه انگلیسی نمی‌گویند، ولی ممکن است به کسی که انگلیسی نباشد، بریتانیایی بگویند.

جانسون می‌گوید:

اگر با شخصی که اسکاتلندی یا ایرلندی بود ملاقات کردید و به او گفتید که از لهجه‌ی انگلیسی او بسیار لذت بردید، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات را کرده‌اید.

دو نکته که باید به خاطر داشته باشید، این است که اولا هیچ وقت از واژه‌ی بریتانیا به جای انگلیس استفاده نکنید، مگر اینکه منظور شما واقعا مجموع این چند کشور باشد. دوما  زمانی که در مورد ملیت شخصی شک داشتید از واژه‌ی انگلیسی استفاده نکرده و از بریتانیایی استفاده کنید.

به سوال در مورد ملکه الیزابت رسیدیم. بله ملکه الیزابت ملکه‌ی انگلیس نیست، بلکه ملکه‌ی بریتانیا است. در حال حاظر ملکه الیزابت دوم، ملکه ۱۵ کشوری است که به طرق مختلف به امپراتوری بریتانیا مربوط هستند مانند استرالیا، نیوزلند، کانادا و جامائیکا.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate