دانلود اپلیکیشن مجله

گالری: قدرتمندترین ابررایانه جهان (Summit)

گالری: Summit، قدرتمندترین ابررایانه جهان

هفته گذشته، وزارت انرژی ایالات متحده با همکاری کمپانی IBM از قدرتمندترین ابررایانه جهان با نام Summit رونمایی کرد.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

معرفی این رایانه قدرتمند بار دیگر عنوان کشور دارنده قدرتمندترین ابررایانه جهان را از کشور چین و سوپرکامپیوتر Sunway TaihuLight به آمریکا منتقل خواهد کرد. به گفته IBM، حداکثر توان پردازشی این رایانه 200 پتافلاپ است که می توان آن را به انجام 200000 تریلیون محاسبه در ثانیه ترجمه کرد. این عدد خیره کننده نشان دهنده توان بیش از دو برابری ابررایانه آمریکا در مقایسه با سوپرکامپیوتر چینی هاست که حداکثر توان پردازشی 93 پتافلاپ را داراست. از دیگر نکات قابل ذکر درباره Summit می توان به توانایی انجام بیش از 3 میلیارد میلیارد محاسبه Mixed Precision در ثانیه و بیش از 10 پتابایت حافظه اشاره کرد که به دانشمندان کمک خواهد کرد پیچیده ترین محاسبات خود را با بالاترین سرعت و بیشترین دقت ممکن انجام دهند. IBM برای ساخت این ابررایانه از 4608 سرور پردازشی شامل دو پردازنده 22 هسته ای Power9 و شش پردازشگر گرافیکی Tesla V100 انویدیا استفاده کرده است و با این حال توان مصرفی آن را نیز در 13 مگاوات ثابت نگه داشته که باز هم در مقایسه با ابررایانه چینی ها 2 مگاوات از نظر مصرف انرژی بهینه تر است. به گفته IBM برای ساخت Summit هزینه ای نزدیک به 200 میلیون دلار با صرف شده. انتظار می رود ماه آینده و با بروزرسانی فهرست Top500 که به قدرتمندترین ابررایانه های جهان می پردازد، Summit در صدر جدول قرار داده شود و با توجه به برنامه های ساخت ابررایانه ها توسط سایر کشورهای جهان به نظر می رسد حداقل در آینده نزدیک هیچ ماشینی توان شکست آن را نداشته باشد. Summit در حال حاضر در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی قرار داده شده و آنچه در ادامه مشاهده خواهید کرد گزارش تصویری وب سایت ورج از این غول پردازشی است.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate