دانلود اپلیکیشن مجله

گزارش کامل باکس آفیس: Incredibles 2 اکرانش را با تاریخ‌سازی آغاز کرد

گزارش باکس آفیس: Incredibles 2 اکرانش را با تاریخ‌سازی آغاز کرد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره آغاز اکران فیلم Incredibles 2 و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

گزارش باکس آفیس این هفته را با انیمیشن ابرقهرمانی «شگفت‌انگیزان ۲» (Incredibles 2) شروع می‌کنیم که مجهز به نقدهای بسیار مثبت، ۱۴ سال انتظار طرفداران، برندی محبوب و ترکیبی از دوتا از پرطرفدارترین زیرژانرهای هالیوود روی پرده رفت و کارش را با افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۱۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در طول سه روز اول نمایشش آغاز کرد. ضریب فروش آخرهفته‌ی «شگفت‌انگیزان ۲» برابر با ۲/۵۶ است که یعنی فروش افتتاحیه‌ی این فیلم، ۲/۵۶ برابر فروش روز جمعه‌اش بوده است. «شگفت‌انگیزان» در این زمینه عملکردی شبیه به «در جستجوی دوری» (۱۳۵ میلیون دلار از ۵۴ میلیون دلار فروش جمعه) داشته است. این رقم حتی با احتساب نرخ تورم، این فیلم را بالاتر از افتتاحیه‌ی «شرک ۳» (۱۲۲/۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ / ۱۶۲ میلیون دلار به نرخ امروز)، به بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ انیمیشن‌ها تبدیل می‌کند. همچنین این رقم «شگفت‌انگیزان ۲» را در جایگاه هشتم بهترین افتتاحیه‌های تاریخ گیشه‌ی خانگی قرار می‌دهد. ساخته‌ی برد بِرد بالاتر از «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۱۷۹ میلیون دلار)، پشت سر «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (۲۰۲ میلیون دلار)، «اونجرز» (۲۰۷ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۲۰ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۸ میلیون دلار) و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲۵۸ میلیون دلار) در بین بهترین افتتاحیه‌های تمام دوران‌ قرار می‌گیرد. بله، همان‌طور که متوجه شوید همه‌ی این فیلم‌ها به جز «دنیای ژوراسیک»، فیلم‌های والت دیزنی هستند. در واقع ۱۰‌تا از یازده افتتاحیه‌ی برتر تاریخ متعلق به محصولات این کمپانی هستند. قسمت اول «شگفت‌انگیزان» در سال ۲۰۰۴ کارش را با ۷۰ میلیون دلار افتتاحیه شروع کرد و به ۲۶۲ میلیون دلار فروش نهایی دست پیدا کرد. این یعنی «شگفت‌انگیزان ۲» هنوز هیچی نشده ۶۸ درصد از فروش کلی فیلم اول را به دست آورده است و احتمالا تا آخر ماه مجموع درآمد واقعی ۳۸۵ میلیون دلاری (با احتساب نرخ تورم) فیلم اول را هم پشت سر خواهد گذاشت.

این در حالی است که «شگفت‌انگیزان ۲» با توجه به میانگین امتیاز A مثبت که از تماشاگران دریافت کرده و کمپین تبلیغاتی غیراسپویلری‌اش که بهترین جوک‌ها و اکشن‌هایش را پنهان نگه داشته بود، این شانس را دارد تا در طول تابستان در جدول باقی بماند. اگر از «پیتر خرگوشه» و «جزیره‌ی سگ‌ها» که انیمیشن‌های کاملا کودکانه‌ای نبودند فاکتور بگیریم، «شگفت‌انگیزان ۲» از زمان «فریدیناند» (Ferdinand) از دسامبر سال گذشته تاکنون، اولین انیمیشن کودکانه‌ی بزرگ سینما محسوب می‌شود. این در حالی است که این فیلم تا زمان اکران «هتل ترانسلوانیا ۳» (Hotel Transylvania 3) در سیزدهم جولای هیچ رقیبی نخواهد داشت. از آنجایی که فیلم‌های متعددی از پیکسار در اواخر می («بالا» و «در جستجوی نمو») تا اواخر ژوئن («وال-یی» و «راتاتویی») اکران شده‌‌اند که مثال‌های خوبی برای پیش‌بینی آینده‌ی طولانی‌مدت «شگفت‌انگیزان ۲» هستند. اما قبل از هر چیز باید چندتا از آنها را از دور مسابقه خارج کنیم. اول از همه دوره‌ی اکران فیلم‌هایی مثل «در جستجوی نمو» (۴/۷ برابر افتتاحیه ۷۰ میلیونی) و «راتاتویی» (۴/۳ برابر افتتاحیه ۴۸ میلیونی) به خاطر اینکه فیلم دوم کارش را آرام آغاز کرد و فیلم اول از فصل بی‌سروصدای ژوئن و جولای نهایت استفاده را کرد مقایسه‌های خوبی با «شگفت‌انگیزان ۲» نیستند. همچنین «داستان اسباب‌بازی ۳» (۳/۷۷ برابر افتتاحیه ۱۱۰ میلیونی) و «در جستجوی دوری» (۳/۶ برابر افتتاحیه‌ ۱۳۵ میلیونی) هم هر دو وسط تابستان‌هایی نسبتا ناامیدکننده اکران شدند. از سوی دیگر «پشت و رو» (۳/۹ برابر افتتاحیه ۹۰ میلیونی) نه تنها دوام قدرتمندی را تجربه کرد، بلکه وسط تابستانی نسبتا موفق از راه رسید؛ تابستانی که فیلم‌هایی مثل «دنیای ژوراسیک»، «انت‌من»، «مینیون‌ها»، «ملت سرکش» و غیره را داشت. ضریب ۳/۹۶ «پشت و رو» بهترین سناریویی است که می‌تواند برای «شگفت‌انگیزان ۲» اتفاق بیافتد. با توجه به اینکه «شگفت‌انگیزان ۲» کارش را با دو برابر افتتاحیه‌ی «پشت و رو» شروع کرده است، اگر شبیه به آن فیلم ظاهر شود، فروش خانگی نهایی ۷۲۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. اما اگر واقع‌گرایانه‌تر به موضوع نگاه کنیم، عملکردی شبیه به «در جستجوی دوری» (دور و اطراف ۶۶۰ میلیون دلار) یا «داستان اسباب‌بازی ۳» (دور و اطراف ۶۹۱ میلیون دلار) برای این فیلم پیش‌بینی می‌شود. حتی عملکردی شبیه به «دانشگاه هیولاها» (۳/۲۶ برابر افتتاحیه ۸۲ میلیونی) هم می‌تواند «شگفت‌انگیزان ۲» را به ۵۹۷ میلیون دلار فروش خانگی برساند. این در حالی است که عملکردی شبیه به «ماشین‌ها ۲» و «ماشین‌ها ۳» هم کماکان می‌تواند «شگفت‌انگیزان ۲» را به حدود ۵۱۵ میلیون دلار فروش نهایی برساند.

thank you for your service

پس اگر از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای این فیلم بیافتد فاکتور بگیریم، تحلیلگران تضمین کرده‌اند که «شگفت‌انگیزان ۲» اکرانش را به عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ به اتمام خواهد رساند. حتی فروشی ۵۱۰ میلیون دلاری، «شگفت‌انگیزان ۲» را با احتساب نرخ تورم پشت سر «در جستجوی دوری» (۴۸۶ میلیون دلار در ۲۰۱۶ / ۵۱۴ میلیون دلار به امروز)، «در جستجوی نمو» (۵۱۶ میلیون دلار)، «شرک ۲» (۴۴۱ میلیون دلار در ۲۰۰۴ / ۶۵۱ میلیون دلار به امروز) و «شیر شاه» (۸۱۷ میلیون دلار) قرار می‌دهد. پس بله، اگر «شگفت‌انگیزان ۲» بهترین عملکرد ممکن را از خودش به نمایش می‌گذارد، می‌تواند پشت سر «شرک ۲» و «شیر شاه»، در جایگاه سوم پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ با احتساب نرخ تورم قرار بگیرد. راستی، جدیدترین ساخته‌ی پیکسار ۵۱ و نیم میلیون هم در کشورهای خارجی فروخت که مجموع فروش جهانی این فیلم را تا این لحظه به ۲۳۴ و نیم میلیون دلار می‌رساند. تحلیلگران از فاکتورهای مختلفی به عنوان دلایل استقابل گسترده‌ی سینماروها از این فیلم اشاره کرده‌اند. اولین دلیل که واضح‌ترین‌شان هم این است که همه واقعا برای تماشای این فیلم لحظه‌شماری می‌کردند. این نکته شاید خیلی آشکار به نظر برسد. اما باورتان نمی‌شود اگر بگویم یکی از دلایل شکست نصف بیشتر فیلم‌های بزرگ هالیوودی این است که سازندگان این موضوع را نادیده می‌گیرند؛ در هنگام ساخت فیلم این سوال را از خودشان نمی‌پرسند که آیا واقعا مردم علاقه‌ای به دیدن این فیلم دارند یا فقط خودمان فکر می‌کنیم که ساختن چنین فیلمی کار درستی است؟ دقیقا به خاطر نادیده گرفتن همین حقیقت ساده اما حیاتی است که ۱۷۵ میلیون دلار خرج فیلمی مثل «جک غول‌کش» یا ۲۵۰ میلیون دلار خرج ساخت «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) می‌شود. «شگفت‌انگیزان ۲» یکی از آن فیلم‌هایی بود که از همان لحظه‌ای که فیلم اول به پایان رسید، طرفداران منتظرش بودند. شاید ۱۴ سال فاصله بین قسمت اول و دوم خیلی زیاد است، ولی این فاصله این فرصت را ایجاد کرد تا فیلم اصلی توسط نسل‌های جدید کشف شود. به این ترتیب «شگفت‌انگیزان» رسما تبدیل به فیلمی شده که تمام اعضای خانواده با آن خاطره دارند. از همین رو «شگفت‌انگیزان ۲» حکم فیلمی را داشت که تقریبا تمام جامعه‌های آماری ممکن را پوشش می‌داد. مخصوصا با توجه به اینکه «شگفت‌انگیزان» کماکان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ است و چه کسی است که دوست نداشته باشد دنباله‌ی چنین فیلمی را نبیند.

دلیل دوم این است که «شگفت‌انگیزان ۲» اولین انیمیشن بزرگ سینما بعد از ۶ ماه قحطی بود. اگر از «پیتر خرگوشه» (که نیمه‌انیمیشن و نیمه‌لایو اکشن بود) و «جزیره‌ی سگ‌ها» (که لزوما با هدف جذب کودکان ساخته نشده) فاکتور بگیریم، «شگفت‌انگیزان ۲» از زمان «فردیناند» در اوایل دسامبر سال گذشته تاکنون، اولین انیمیشنِ کودک‌پسندانه‌ی بزرگ هالیوود بود. و اگر قبول داشته باشیم که «فردیناند» حکم یک بلاک‌باستر را نداشت، پس برای آخرین انیمیشنِ بزرگ هالیوودی باید به هفت ماه قبل و زمان اکران «کوکو» (Coco) برگردیم. وقتی چنین خشکسالی طولانی‌مدتی در زمینه‌ی انیمیشن‌های کودک‌پسندانه‌ وجود دارد، تعجبی ندارد که خانواده‌ها با کله به سمت «شگفت‌انگیزان ۲» حمله‌ور شوند. همچنین از آنجایی که هنوز یک ماه تا اکران «هتل ترانسلوانیا ۳» باقی مانده است، «شگفت‌انگیزان ۲» حالا حالا‌ها تنها گزینه‌ی موجود در بازار است. دلیل بعدی استقبال از «شگفت‌انگیزان ۲» این است که با فیلمی طرفیم که ترکیبی از دوتا از پرطرفدارترین زیرژانرهای این روزهای هالیوود است. در سال ۲۰۱۶ تقریبا تمام پرفروش‌ترین فیلم‌های خانگی یا فیلم‌های ابرقهرمانی یا انیمیشن‌های کودک‌پسندانه بودند. «در جستجوی دوری»، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، «زندگی مخفی حیوانات خانگی»، «کتاب جنگل»، «ددپول»، «زوتوپیا»، «بتمن علیه سوپرمن»، «جوخه‌ی انتحار»، «آواز بخوان» و «موآنا» در جایگاه‌های دوم تا یازدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۶ قرار می‌گیرند. این موضوع اگرچه در سال ۲۰۱۷ ملایم‌تر شد، ولی کماکان فیلم‌هایی مثل «واندر وومن»، «نگهبانان کهکشان ۲»، «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»، «ثور: رگناروک»، «من نفرت‌انگیز ۳»، «جاستیس لیگ»، «لوگان» و «کوکو» در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار دارند. این در حالی بود که «من نفرت‌انگیز ۳» به پرفروش‌ترین فیلم تابستان ۲۰۱۷ در سرتاسر دنیا تبدیل شد. همچنین سال ۲۰۱۸ هم با صدرنشینی «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، «ددپول ۲» و «بلک پنتر» در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شروع شده است. خب، حالا ما فیلمی مثل «شگفت‌انگیزان ۲» را داریم که نه تنها ابرقهرمانی است، بلکه انیمیشن هم محسوب می‌شود. با توجه شرایط حال حاضر هالیوود، این موضوع دست کمی از ترکیب کردن دوتا از اشتعال‌زاترین مواد منفجره‌ی دنیا را ندارد.

همه‌ی دلایل قبلی کافی است تا «شگفت‌انگیزان ۲» را به یک موفقیت تبدیل کند. اما حتی فیلم‌هایی که موفقیتشان از قبل تضمین شده است، به نقدهای مثبت برای محکم‌کاری نیاز دارند. فیلم‌های متعددی بوده‌اند که اگرچه در ابتدا مورد استقبال قرار گرفته‌اند، ولی نقدهای ضعیفشان بعدا جلوی فیلم از ادامه‌ی اکران موفقیت‌آمیزش را گرفته‌اند. مثلا همین اواخر یکی از دلایل عدم استقبال از «سولو» نقدهایی بودند که فیلم را اثری قابل‌قبول اما غیرضروری توصیف کرده بودند. خوشبختانه «شگفت‌انگیزان ۲» با واکنش مثبت اکثر منتقدان روبه‌رو شد. واکنش‌های منتقدان به «شگفت‌انگیزان ۲» نه تنها کیلومترها با دنباله‌ی ضعیفی مثل «ماشین‌ها ۲» فاصله داشت، بلکه خیلی خیلی بهتر از دنباله‌های نسبتا خوبی مثل «دانشگاه هیولاها، «ماشین‌ها ۳» و «در جستجوی دوری» بودند. در عوض این فیلم در حد و اندازه‌ی دنباله‌هایی مثل «داستان اسباب‌بازی ۲» و «داستان اسباب‌بازی ۳» مورد استقبال قرار گرفتند. حالا «شگفت‌انگیزان ۲» هر دو لازمه‌ی حیاتی برای موفقیت را داشت؛ مردم نه تنها منتظر آن بودند، بلکه منتقدان هم به آنها اطمینان دادند چیزی که می‌خواهند تماشا کنند ارزش انتظارشان را دارد و فقط وسیله‌ای برای سوءاستفاده از علاقه‌ی آنها نیست. «شگفت‌انگیزان ۲» شاید تمام خصوصیات لازم برای موفقیت هم گرد هم آورده بود، اما یکی از لازمه‌های پیروزی از دستانش خارج بود که از خوش‌شانسی برای این فیلم فراهم شد. آن هم این است که «شگفت‌انگیزان ۲» زمانی روی پرده رفت که هیچ رقیبی برای شریک شدن کانون توجه با آن نداشت. از یک طرف «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» را داشتیم که هنوز استارت نزده شکست خورد و از طرف دیگر «ددپول ۲» حکم یک فیلم بزرگسالانه را داشت. همچنین گرچه «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (Jurassic World: The Fallen Kingdom) در حال ترکاندن در کشورهای خارجی است، اما این فیلم تازه اکران خانگی‌اش را از این هفته آغاز خواهد کرد. در نتیجه بازار حدود ۲ ماه بعد از «اونجرز: جنگ اینفینیتی» منتظر یک رویداد سینمایی واقعی بود. بازار تشنه‌ی یک بمب جدید بود. همان لحظه انیمیشن ابرقهرمانی بسیار مورد انتظار و تحسین‌شده‌ی «شگفت‌انگیزان ۲» از راه رسید که به مذاق هرکسی که حوصله‌ی ۲ ساعت و نیم نشستن در سالن سینما را دارد خوش می‌آید.

thank you for your service

ولی از «شگفت‌انگیزان ۲» که بگذریم، به دومین تازه‌اکران این هفته کمدی «تگ» (Tag) می‌رسیم. با نگاهی به تاریخ باکس آفیس با فیلم‌های بزرگسالانه‌ای روبه‌رو می‌شویم که عملکرد خوبی در مقابل بلاک‌باسترهای پیکسار داشته‌اند. «تحت تعقیب» (Wanted) در زمانی که «وال-یی» داشت ۶۳ میلیون دلار کسب می‌کرد به ۵۰ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد و «آزاد زندگی کن یا سخت بمیر» (Live Free or Die Hard) درست بعد از افتتاحیه‌ی ۴۸ میلیون دلاری «راتاتویی»، ۴۸ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد. چنین چیزی در رابطه با «سازمان جاسوسی» (Central Intelligence) در مقابل «در جستجوی دوری»، «جنگ جهانی زی» (World War Z) در مقابل «دانشگاه هیولاها» و «معلم بد» (Bad Teacher) در مقابل «ماشین‌ها ۲» هم صدق می‌کند. بنابراین تاریخ می‌گوید که «تگ» شانس این را داشت که در مقابل جدیدترین فیلم پیکسار دوام بیاورد. اما نکته این است که وقتی با فیلمی از پیکسار طرفیم که چنین شروع غول‌آسایی داشته است و همزمان در دنیایی زندگی می‌کنیم که فیلم‌های بزرگسالانه به اندازه‌ی گذشته مورد توجه قرار نمی‌گیرند، «تگ» نبرد سختی پیش‌رو داشت. این در حالی بود که حضور «هشت یار اوشن»‌ (Ocean’s 8) هم کار را برای این فیلم سخت‌تر کرد. از همین رو این فیلم کارش را با افتتاحیه‌ی نه چندان خوب ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شروع کرد که خیلی پایین‌تر از «مخالفان» (Blockers) با ۲۰ میلیون دلار افتتاحیه و «شب بازی» (Game Night) با ۱۷ میلیون دلار افتتاحیه از امسال قرار می‌گیرد. اگرچه بدون شک همراهی بزرگ‌ترها با بچه‌ها برای دیدن «شگفت‌انگیزان ۲» در افتتاحیه‌ی نه چندان خوب این فیلم تاثیرگذار بوده است، اما اهمیت «هشت یار اوشن» را هم نباید دست‌کم قرار گرفت. قضیه از این قرار است که برادران وارنر در فاصله‌ی دو هفته از یکدیگر‌ دوتا کمدی بزرگسالانه اکران کرده است که فکر خوبی نبوده است. پس همین که «هشت یار اوشن» در هفته‌ی دومش ۲۲ میلیون دلار فروخته به این معنی است که «تگ» بخشی از مشتری‌هایش را هم به این فیلم از دست داده است. از آنجایی که این فیلم با ۲۸ میلیون دلار بودجه تهیه شده، چنین نتیجه‌ای فاجعه‌آمیز قلمداد نمی‌شود، ولی از انجایی که هفته‌ی بعد شاهد اکران «دنیای ژوراسیک ۲» خواهیم بود و هفته‌ی بعد از آن کمدی «عمو درو» (Uncle Drew)، محصول لاینزگیت روی پرده خواهد رفت، «تگ» شانس کمی برای جبران در ادامه‌ی دوره‌ی اکرانش دارد. تحلیلگران فروش نهایی ۳۹ میلیون دلاری این فیلم را پیش‌بینی می‌کنند و البته «تگ» این فرصت را هم دارد که در کشورهای خارجی مورد استقبال قرار بگیرد. سومین تازه‌اکران هفته اما بازسازی «سوپرفلای» (Superfly) بود که اگرچه ساختش همین ماه ژانویه گذشته شروع شده بود، اما به این زودی برای اکران آماده شده است. محصول سونی که این کمپانی فقط ۱۶ میلیون دلار خرج ساخت آن کرده است اکثرا در سینماهای خالی به نمایش در آمد و به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش جمعه تا یکشنبه و فروش ۸ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار در جریان روزهای چهارشنبه تا یکشنبه دست پیدا کرد. اگرچه با یک شکست جمع و جور طرفیم، ولی خب، کماکان با یک شکست طرفیم.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی بگذارید از «هشت یار اوشن» شروع کنم که ۱۹ میلیون و ۵۵۵ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد. افت فروش ۵۳ درصدی فیلم شاید خیلی خوب نباشد، ولی این فیلم کماکان به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۷۹ میلیون و ۱۷۵ هزار دلار از ۷۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرده است. «هشت یار اوشن» ۳۷ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده که مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۱۱۶ میلیون دلار می‌رساند. اگر این فیلم بتواند به فروش ۲۳۰ میلیون دلاری ریبوت «شکارچیان ارواح» دست پیدا کند، بودجه‌اش را سه برابر می‌کند. اگرچه از «هشت یار اوشن» انتظار دوام بهتری می‌رفت، ولی خب، «شگفت‌انگیزان ۲» به همان اندازه که فیلمی برای پدرها است، به همان اندازه هم فیلمی برای مادرها است. باید دید جدیدترین فیلم ساندرا بولاک و کیت بلانشت در مقابل «دنیای ژوراسیک ۲» چطور ظاهر خواهد شد. در جایگاه چهارم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» قرار دارد که ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌ی اکرانش به جیب زد و مجموع فروش ۲۴ روزه‌اش را به ۱۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رساند. این رقم با توجه به رقیب جدید این فیلم و از دست دادن بیش از هزار و صد سینما قابل‌قبول است، ولی کماکان درآمد این فیلم برای یک فیلم جنگ ستارگان در بهترین حالت متوسط است. «سولو» تا حالا ۳۳۹ میلیون دلار در دنیا فروخته و تحلیلگران فروش نهایی ۳۷۰ میلیون دلاری این فیلم را پیش‌بینی می‌کنند. در جایگاه پنجم «ددپول ۲» (Deadpool 2) را داریم که هشت میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر در پنجمین آخرهفته‌ی نمایشش کسب کرد و به درآمد ۳۱ روزه‌ی ۲۹۴ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار دست پیدا کرد. فیلم رایان رینولدز تا حالا از مرز ۶۸۷ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرده و تا آخر هفته به ۳۰۰ میلیون دلار فروش خانگی و ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی خواهد رسید. «ددپول ۲» همین الانش حکم بزرگ‌ترین دنباله‌ی کمدی در گیشه‌ی خانگی و جهانی را دارد. نه، «ددپول ۲» بیشتر از قسمت اول نخواهد فروخت، ولی تا حالا ۷ برابر بودجه‌اش در دنیا فروخته است.

در جایگاه ششم فیلم ترسناک «ارث» (Hereditary) را داریم که هفت میلیون دلار دیگر در دومین هفته‌ی نمایشش فروخت و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۲۶ میلیون و ۷۶۱ هزار دلار رساند. این فیلم که با ۱۰ میلیون دلار توسط استودیوی A24 خریداری شده می‌تواند به بیش از ۴۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند که آن را پشت سر درآمد ۴۹ میلیون دلاری «لیدی برد»، به پرفروش‌ترین فیلم این کمپانی تبدیل می‌کند. در جایگاه نهم «سرگردان» (Adrift) قرار دارد که ی میلیون و ۹۲۹ هزار دلار در سومین هفته‌ی نمایشش کسب کرد و به درآمد ۱۷ روزه‌ی قابل‌قبول ۲۶ میلیون دلار دست پیدا کرد. «باشگاه کتاب‌خوانی» (Book Club) با کسب یک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار دیگر از مرز ۶۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد. «هتل آرتمیس» (Hotel Artemis) با ۷۱ درصد افت فروش مواجه شد، ۹۴۰ هزار دلار فروخت و به درآمد ۱۰ روزه‌ی ضعیف ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار دست پیدا کرد. «ارتقا» (Upgrade) حدود ۵۱۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع فروشش را به ۱۱ میلیون دلار رساند که حکم بزرگ‌ترین فیلم استودیوی بلام‌هوس تیلت را دارد. «پایه‌ی مهمانی» (The Life of Party) به ۵۲ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد و «به زور داخل شدن» (Breaking In) که با ۶ میلیون دلار بودجه تهیه شده، به ۴۵ میلیون دلار درآمد خانگی دست یافته است.

Avengers: Infinity War

تمام اینها در حالی بود که «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War) پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در هشتمین آخرهفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۶۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رساند. این رقم «جنگ اینفینیتی» را بالاتر از «دنیای ژوراسیک» (۶۵۲ میلیون دلار) و «تایتانیک» (۶۵۹ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی قرار می‌دهد. «اونجرز ۳» هم‌اکنون پشت سر «بلک پنتر» (۶۹۹ میلیون دلار)، «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون دلار) قرار دارد. این احتمال وجود دارد که «اونجرز ۳» با عبور از درآمد واقعی «کتاب جنگل» (۶۷۵ میلیون دلار) در جایگاه سی و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ با احتساب نرخ تورم قرار بگیرد. «جنگ اینفینیتی» همچنین سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرد. این فیلم تا حالا یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار از کشورهای خارجی به دست آورده است که آن را پشت سر «تایتانیک» (یک میلیارد و نیم میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد دلار) در بین پرفروش‌ترین فیلم‌ها در گیشه‌ی خارجی قرار می‌دهد. مجموع درآمد جهانی «اونجرز ۳» ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار است که آن را پشت سر «نیرو برمی‌خیزد» (۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ دنیا قرار می‌دهد. تحلیلگران فکر می‌کنند حتما باید معجزه‌ای رخ بدهد که «اونجرز ۳» بتواند فروش جهانی «نیرو برمی‌خیزد» را پشت سر بگذارد. این در حالی است که این فیلم موفق نخواهد شد تا بلیت‌های بیشتری نسبت به قسمت اول «اونجرز» (۶۲۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ / ۷۰۶ میلیون دلار به امروز) در آمریکای شمالی بفروشد، اما تحلیلگران فکر می‌کنند که شاید «اونجرز ۴» موفق خواهد شد تا رکوردهایی را که توسط «جنگ اینفینیتی» ناشکستنی باقی ماندند بکشند. «اونجرز ۳» نباید به خاطر عدم انجام این دو ماموریت خجالت بکشد، اما همزمان این موضوع به معنی ماموریت‌های اصلی «اونجرز ۴» خواهد بود. آیا «اونجرز ۴» می‌تواند برای بار دوم با استفاده از شعار تبلیغاتی «فینال دنیای سینمایی مارول» به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروش خانگی و ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار فروش جهانی برسد؟ جواب تاریخ به این سوال یک «شاید» محکم است.

از یک طرف بله، «اونجرز ۴» این توانایی را دارد تا در خانه و خارج بیشتر از «اونجرز ۳» بفروشد. مخصوصا اگر بتواند فینالِ دراماتیکی در حال و هوای «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» عرضه کند. قابل‌ذکر است که «اونجرز ۴» برای موفقیت نیازی به دستیابی به درآمد «جنگ اینفینیتی» ندارد. همچنین این احتمال وجود دارد که فروش «جنگ اینفینیتی» ته فروش فیلم‌های مارول باشد و دیگر امکان فروش بیشتر از فیلم‌های این استودیو وجود نداشته باشد. «جنگ اینفینیتی» از طریق معرفی خودش به عنوان فینالِ دنیای سینمایی مارول (در حالی که فقط قسمت اول از فینال دو قسمتی دنیای سینمایی مارول بود)، موفق شد فروش جهانی قسمت اول «اونجرز» را پشت سر بگذارد. حالا سوال این است که فینالِ واقعی دنیای سینمایی مارول چگونه ظاهر خواهد شد. حقیقت این است که وقتی اسم «فینال» روی قسمت جدیدی از یک مجموعه‌ی دنباله‌دار می‌خورد، طرفداران برای تماشای آن هیجان‌زده‌تر از همیشه می‌شوند و همیشه استفاده از لفظ «فینال» برای افزایش فروش، ترفند تبلیغاتی قابل‌اعتمادی بوده است. برادران وارنر با قسمت دوم «هری پاتر ۷» به ۳۸۱ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد که بالاترین دستاوردهای این مجموعه محسوب می‌شوند. لاینزگیت با «گرگ و میش: سپیده‌دم قسمت دوم» با فروشی ۸۱۲ میلیون دلاری در دنیا، پرفروش‌ترین فیلم مجموعه در گیشه‌ی جهانی شد. برادران وارنر و ام‌جی‌ام با «هابیت: نبرد پنج ارتش» ۹۵۸ میلیون دلار در مقایسه با «هابیت: سفری غیرمنتظره» (یک میلیارد دلار) فروخت که شاید کمتر باشد، اما اگر نرخ تبدیل پول در کشورهای خارجی در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ با چنین شدتی تغییر نمی‌کرد، «نبرد پنج ارتش» این توانایی را داشت که به پرفروش‌ترین فیلم مجموعه تبدیل شود. حتی «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» هم به فروش جهانی بیشتری (یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار) در مقایسه با «شوالیه‌ی تاریکی» (یک میلیارد) دست پیدا کرد. بله، از سوی دیگر فیلم‌هایی مثل «بازگشت به آینده ۳»، «جیغ ۳» و «هانگر گیمز: مرغ‌مقلد قسمت دوم» را داریم که به عنوان فینال فروش کمتری نسبت به قسمت‌های قبل داشته‌اند، اما همزمان «بازگشت پادشاه»، «اولتیماتوم بورن» و «افراد ایکس: آخرین ایستادگی» را هم داریم که قدرتِ قسمت‌های فینال را تثبیت می‌کنند. در حال حاضر اگر تصور کنیم که «اونجرز ۴» بهتر از امثال «ماتریکس: انقلاب‌ها» (Matrix: Revolutions) یا «واگرا: هم‌پیمان» (The Divergent: Allegiance) مورد استقبال قرار بگیرد، احتمال اینکه شاهد نزدیک شدن فروش این فیلم به «جنگ اینفینیتی» باشیم وجود دارد.

Jurassic World: Fallen Kingdom

اما از «دنیای ژوراسیک ۲» برایتان بگویم که در آستانه‌ی آغاز اکرانش در آمریکای شمالی، حسابی دارد در کشورهای خارجی فرمانروایی می‌کند. این فیلم بعد از ۱۳ روزی که از اکران خارجی‌‌اش می‌گذرد به ۴۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش دست پیدا کرده که ۱۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلارش متعلق به افتتاحیه‌اش در بازار چین است. این رقم «دنیای ژوراسیک ۲» را بالاتر از مجموع درآمد جهانی «پارک ژوراسیک ۳» (۳۶۷ میلیون دلار) قرار می‌دهد و این فیلم را آماده می‌کند تا قبل از آغاز اکرانش در آمریکای شمالی، از مرز ۵۰۰ میلیون دلار هم عبور کند. تمام اینها باعث شده تا «دنیای ژوراسیک ۲» فارغ از عملکرد قوی یا ضعیفش در آمریکای شمالی، از همین حالا به یک موفقیت تبدیل شود. «دنیای ژوراسیک ۲» از این طریق استراتژی عالی یونیورسال را که منجر به موفقیت این فیلم حتی قبل از اکران در آمریکای شمالی شد به نمایش گذاشت. «پادشاهی سقوط کرده» اولین فیلم بزرگ هالیوودی نیست که اول در کشورهای خارجی اکران شده است. فیلم‌های زیادی مثل تمام فیلم‌های دنیای سینمایی مارول که بین «ثور» و «ثور: رگناروک» قرار می‌گیرند هستند که هفت تا ۱۰ روز قبل از آمریکای شمالی، در کشورهای خارجی روی پرده رفته‌اند. حتی فیلم‌هایی که به‌طور همزمان در خانه و خارج اکران می‌شوند، در بعضی از مناطق در روز چهارشنبه یا سه‌شنبه اکرانشان را قبل از آمریکای شمالی شروع می‌کنند. اما حقیقت این است که اکثر فیلم‌هایی که خیلی زودتر از افتتاحیه‌ی خانگی‌شان در کشورهای خارجی روی پرده رفته‌اند مثل «پن» (۱۶ روز)، «شکارچی: جنگ زمستان» (۱۶ روز) و «کشتی جنگی» (۵ هفته)، به شکست‌های تجاری و هنری بزرگی تبدیل شد‌ه‌اند. چنین اتفاقی اما برای «دنیای ژوراسیک ۲» نیافتاد.

اگرچه نقدهای این فیلم عالی نیستند و اگرچه همیشه این احتمال وجود دارد که نقدهای فیلم که آن را ضروری‌ترین فیلم تابستان معرفی نمی‌کنند و وجود رقیبی مثل «شگفت‌انگیزان ۲» روی افتتاحیه‌ی خانگی «دنیای ژوراسیک ۲» تاثیر منفی بگذارند، ولی اهمیتی ندارد. شاید فیلم کارش را با ۱۳۰ میلیون دلار افتتاحیه شروع کند و به ۳۲۵ میلیون دلار فروش نهایی برسد که دقیقا برابر با چیزی بود که از قسمت اول «دنیای ژوراسیک» انتظار داشتیم (هرچند آن فیلم با افتتاحیه‌ی ۲۰۸ میلیونی و فروش نهایی ۶۵۲ میلیونی‌اش شگفت‌زده‌مان کرد). شاید فیلم افت فروشی شبیه به افت فروش «دنیای گم‌شده» در مقایسه با «پارک ژوراسیک» داشته باشد و کماکان به ۴۱۷ میلیون دلار فروش نهایی دست پیدا کند. یا شاید هم فیلم سقوط شدیدی را تجربه کند و عملکردی شبیه به «جاستیس لیگ»، «سولو»، «سریع و خشن ۸»، «دزدان دریایی کاراییب ۴» و «ترنسفورمرها ۴» داشته باشد (یعنی ۲۱۰ تا ۲۴۵ میلیون دلار). نکته این است که حتی اگر بدترین سناریوی ممکن برای در آمریکای شمالی برای این فیلم اتفاق بیافتد هم خیالی نیست. مشکل «سولو» این نبود که فقط حدود ۲۰۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت، بلکه این بود که فیلمبرداری‌های دوباره بودجه‌اش را به ۲۵۰ میلیون دلار رساند و طوری در کشورهای خارجی نادیده گرفته شد که ۵۵ درصد از فروش ۳۷۰ میلیون دلاری‌اش را از آمریکای شمالی به دست آورده است. اگر این فیلم عملکردی شبیه به «سریع و خشن ۸»، «ترنسفورمرها: عصر انقراض» یا «کاراییب ۵» داشت، می‌توانست با کمک کشورهای خارجی به ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلیون دلار دست پیدا کند. از سوی دیگر «دنیای ژوراسیک ۲» را داریم که اگر در هیچ بازار خارجی دیگری تا پایان دوره‌ی اکرانش روی پرده نرود (در حالی که هنوز ۱۷ بازار جدید باقی مانده است)، می‌تواند به فراتر از فروش جهانی «دنیای گم‌شده» (۶۱۹ میلیون دلار) دست پیدا کند. از آنجایی که فیلم بعد از ۱۳ روز ۴۰۲ میلیون دلار فروخته است، به راحتی می‌تواند با دو برابر کردن آن به ۸۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کند. این رقم به‌علاوه‌ی ۲۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی می‌تواند مجموع درآمدش را به مرز یک میلیارد دلار برساند. این حرف‌ها به این معنی نیست که باید شکست تمام‌عیار این فیلم در آمریکای شمالی را پیش‌بینی کنیم. بلکه نشان می‌دهد که «دنیای ژوراسیک ۲» از طریق فروختن ۵۰۰ میلیون دلار قبل از اکران در خانه، بار و بندیلش را طوری بسته است که برای موفقیت نیازی به آمریکای شمالی ندارد و آمریکای شمالی در واقع حکم پول اضافی را برای آن دارد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیف نام فیلم درآمد آخرهفته
۱ Incredibles 2 ۱۸۰ میلیون دلار
۲ Ocean's 8 ۱۹/۵ میلیون دلار
۳ Tag ۱۴/۶ میلیون دلار
۴ Solo: A Star Wars Story ۹ میلیون دلار
۵ Deadpool 2 ۸/۸ میلیون دلار
۶ Superfly ۷ میلیون دلار
۷ Hereditary ۶/۳ میلیون دلار
۸ Avengers: Infinity War ۵/۲ میلیون دلار
۹ Adrift ۲/۱ میلیون دلار
۱۰ Book Club ۱/۸ میلیون دلار
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate