دانلود اپلیکیشن مجله

کرین 980 در برابر رقبا؛ پردازنده جدید هواوی چه برتری‌هایی دارد

کرین 980 در برابر رقبا؛ پردازنده جدید هواوی چه برتری‌هایی دارد

هواوی ساعاتی پیش، جدیدترین تراشه‌ی موبایل خود را با نام کرین ۹۸۰ معرفی کرد؛ اما این تراشه چه تفاوت‌هایی با رقبا دارد؟در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

اگر امروز عبیاتی را دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که هواوی ساعاتی پیش در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۸ از نخستین تراشه‌ی موبایل دنیا با لیتوگرافی هفت نانومتری پرده‌برداری کرد؛ اما صرف‌نظر از ویژگی کلیدی یادشده، پردازنده‌ی جدید هواوی از نقطه‌نظرهایی مانند پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و مودم نیز قدرتمند ظاهر شده است. Kirin 980‌ نخستین تراشه‌ی موبایل دنیا به‌حساب می‌آید که از هسته‌های پردازشی قدرتمند Cortex - A76 با چینش متفاوت DynamIQ CPU بهره می‌گیرد.

در ساختار جدید پردازنده‌ی مرکزی از سه گروه پردازشی شامل دو گروه دو هسته‌ای A76 با فرکانس‌ها ۲.۶ و ۱.۹۲ گیگاهرتز و یک گروه کم‌مصرف چهار هسته‌ای Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است و برخلاف نسل‌های قبلی، تمام پردازنده‌ها علاوه‌بر حافظه‌ی کش L2 مجزا، یک واحد مشترک L3 با حافظه‌ی ۴ مگابایتی را نیز در کنار خود دارند.

کرین ۹۸۰ نخستین تراشه‌ی مجتمع دنیا به‌حساب می‌آید که در آن وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی برعهده‌ی واحد پردازش گرافیکی جدید Mali-G76 آرم قرار دارد؛ ماژولی که طبق ادعای شرکت سازنده، بهبودی ۴۶ درصدی را به‌لحاظ عملکرد نسبت به Mali-G72 تجربه می‌کند. کرین ۹۸۰ از مودم جدیدی استفاده می‌کند که سرعت حداکثری ۱.۴ گیگابیت‌برثانیه‌ای را به‌ارمغان می‌آورد؛ سرعتی که در بین تراشه‌های کنونی بازار، بی‌رقیب است.

مشخصات فنی تراشه‌های بالارده‌ی موبایل
مشخصات / تراشه کرین ۹۸۰ A11 Bionic اسنپدراگون ۸۴۵ اکسینوس ۹۸۱۰
CPU ۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز
۵۱۲ کیلوبایت کش L2
۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز، ۱۲۸ کیلوبایت کش L2
۴ مگابایت DSU L3
۲ هسته‌ی قدرتمند Monsoon
۴ هسته‌ی کم‌مصرف Mistral
۴ هسته‌ی Kryo 385 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 385 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز
GPU ARM Mali-G76MP10
با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز
اختصاصی اپل Adreno 630 Mali-G72 MP18
۵۷۲ مگاهرتز
حافظه‌ی رم ۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه
LPDDR4 LPDDR4X LPDDR4X
رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 -- eMMC 5.1, UFS 2.1 eMMC 5.1, UFS 2.1
پردازنده‌ی سیگنال تصویر ISP دوگانه‌ی جدید با افزایش ۴۶ درصدی سرعت -- ۳۲ مگاپیکسل تکی
۱۶ مگاپیکسلی دوگانه
۳۲ مگاپیکسل تکی
۱۶ مگاپیکسل دوگانه
مودم Cat. 21/18
دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه، آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
Cat. 16/13 Cat. 18/13 Cat. 18/18
هاب سنسور i8 -- -- --
NPU دوگانه با بیش از دو برابر بهبود عملکرد خیر خیر خیر
لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC ۱۰ نانومتری FinFET ۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم ۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

یکی دیگر از برتری‌های کرین ۹۸۰ نسبت به رقبا، واحد پردازش عصبی دوگانه‌ی آن است که نسبت به کرین ۹۷۰ بهبودی ۱۲۰ درصدی را در عملکرد نشان می‌دهد و اکنون می‌‌تواند ۴۵۰۰ تصویر را در هر دقیقه پردازش کند، این ماژول به تراشه‌ی جدید هواوی کمک می‌کند تا در پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی مانند تشخیص سوژه، عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به رقبا داشته باشد.

هواوی در جریان رونمایی از Kirin 980 اعلام کردند که این تراشه نسبت به نسل گذشته به‌لحاظ عملکرد و مصرف انرژی، بهبود  ۳۷ و ۳۲ درصدی را از خود نشان می‌دهد و در قیاس با اسنپدراگون ۸۴۵، رقیب مستقیم خود در دنیای اندروید، به‌ترتیب ۲۰ و ۴۰ درصد بهتر عمل می‌کند.

حال باید در انتظار از راه رسیدن میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو، نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌ی کرین ۹۸۰ باشیم تا عملکرد این پردازنده را در دنیای واقعی ارزیابی کنیم. خاطرنشان می‌کنیم که تا زمان رونمایی فبلت‌های Huawei، اپل نیز آیفون‌های ۲۰۱۸ را با تراشه‌ی A12 وارد بازار خواهد کرد؛ بنابراین نبرد بین دو تراشه‌ی بالارده‌ی هواوی و اپل بسیار جذاب خواهد بود.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate