دانلود اپلیکیشن مجله

بینگ چگونه راه خود را گم کرد؟

بینگ چگونه راه خود را گم کرد؟

عملکرد بینگ در گذشته به‌ویژه در بخش جستجوی خبری بسیار قوی بود؛ اما این روزها با افت کیفیت روبه‌رو شده است.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

در سال ۲۰۱۵، موتور جستجوی بینگ مایکروسافت به دستاورد بی‌سابقه‌ای رسید: ارتباط قوی. به نقل از comScore بینگ با داشتن سهم ۲۰ درصدی از جستجوی ایالات‌متحده با گوگل به رقابت پرداخت؛ برندی که از نام آن به‌عنوان مترادفی برای جستجو استفاده می‌شد.

در سال ۲۰۱۸، بینگ تصمیم گرفت موفقیت‌های سابق خود را تکرار کند و دلیل آن هم از بین رفتن کیفیت آن بود. در گذشته چهار دلیل خوب برای استفاده از بینگ به‌جای گوگل وجود داشت. بینگ در زمینه‌هایی مثل اخبار، جستجوی پست‌های شبکه‌های اجتماعی در توییتر، پژوهش‌ها و سفر‌نامه‌ها و چند مورد دیگر مزیت‌های زیادی داشت؛ اما به‌مرور زمان، کارایی خود را از دست داد. البته به‌عقیده‌ی مدیران مایکروسافت، بینگ دچار افت کیفیت نشده است؛ اما این افت کیفیت را با چند دلیل می‌توان اثبات کرد.

حذف جستجوی اخبار

فرض کنید یک کلمه‌ی یکسان را در بینگ و گوگل جست‌وجو کنید: ThinkPad، سری نمادین نوت‌بوک لنوو. تب news از هر دو موتور جستجو امکان مشاهده‌ی اخبار مرتبط را فراهم می‌کند. این دو تب با عناوین Google News و Bing News در دو موتور جست‌وجو مشخص شده‌اند. تفاوت‌های عمده‌ای بین نمایش اخبار بینگ و گوگل وجود دارد. برای مثال گوگل اخبار جدید در یک دسته قرار می‌دهد.

جست و جوی اخبار

گوگل ازنظر تراکم اطلاعات در بخش اخبار، بهتر از بینگ عمل می‌کند

طراحی صفحه‌ی وب بینگ به شکل مرور بی‌نهایت است و نیاز به کلیک‌های اضافه را از بین می‌برد که در نوع خود یک مزیت است؛ اما سه لینک پائین صفحه‌ در بخش trending on Bing در مورد اخبار جهان و سیاست هستند و هیچ مطلب مرتبطی در مورد ThinkPad را نمایش نمی‌دهند. برای رفتن به صفحه‌ی بعدی در Google News تنها یک کلیک لازم است و تمام اخبار مرتبط در این صفحه ظاهر می‌شوند. بینگ در این مثال برای جستجوی Thinkpad، مطلبی غیرمرتبط را در مورد جرائم آتلانتا نمایش می‌دهد.

جستجوهای عمومی عناوین خبری هم بین این دو موتور جستجو بسیار متفاوت هستند. برای مثال در جستجوی اخبار قدیمی مثل hachman snapdragon 850 pcworld نتیجه‌ی موردنظر در گوگل ظاهر می‌شود؛ اما نتیجه‌ی دلخواه در صفحه‌ی اول بینگ نمایش داده نمی‌شود. این مشکل چند ماه پیش در بینگ دیده نمی‌شد.

یکی از نقاط ضعف بزرگ بینگ: عدم توانایی برای یافتن اخبار موجود

بر اساس شواهد، بینگ در تلاش است منابع یا نظرات مختلفی را برای اثبات گزارش‌ها ارائه کند؛ اما از طرفی در اهداف اولیه مثل نمایش لینک‌های مرتبط شکست خورده است.

جوردی ریباس معاون سازمانی بینگ و محصولات AI مایکروسافت در این مورد می‌گوید دلیل ناموفق بودن پرس‌وجوی snapdragon، نقص فنی برق بود که در یکی از مراکز داده‌ای شرکت رخ داده بود و این نقص فنی عامل اصلی خطا در ادغام فهرست اسناد بود. حالا Microsoft این نقص را برطرف کرده و جستجو به روال عادی خود برگشته و نتایج قابل‌انتظار را نمایش می‌دهد.

پاسخ مایکروسافت: داورهای مستقل، موفقیت بینگ را تأیید می‌کنند

واکنش ریباس به ادعای افت کیفیت بینگ منفی بود. به عقیده‌ی او، مایکروسافت در بخشی از فرآیند تست داخلی، میلیون‌ها دلار را برای شرکت‌هایی موسوم به داورهای مستقل هزینه کرده است؛ داورهای مستقل، سازمان‌های تست و پژوهشی هستند که در ازای بررسی نتایج جستجوی بدون‌ نام، پول دریافت می‌کنند. به‌گفته‌ی ریباس، هر ماه بیش از ۱۰٬۰۰۰ نتیجه که به‌صورت تصادفی از گزارش‌های جستجو انتخاب‌شده‌اند، بررسی می‌شوند.

رده‌بندی هر صفحه در نتایج بینگ به معنی عملکرد مثبت یا منفی آن صفحه است. در مرحله‌ی بعد، مایکروسافت به جمع‌آوری امتیازها می‌پردازد؛ امتیاز مثبت نشان می‌دهد تعداد بیشتری از صفحات به سود بینگ انتخاب‌ شده‌اند و امتیاز منفی نشان می‌دهد گوگل برنده‌ی رقابت است. بر اساس نمودار گرافیکی ریباس که در اسکایپ به اشتراک گذاشته شد، این معیارها نشان می‌دهند که مایکروسافت بر اساس امتیازهای ماهانه از تاریخ ۱۶ ژوئن برنده‌ی رقابت است. ریباس با اشاره به آمار ۲۴ درصد از کل ترافیک جستجوی ایالات‌ متحده می‌گوید:

در طول چند سال، سهم بازار ما افزایش پیدا کرده است و شاهد افزایش ده درصدی کاربران بوده‌ایم. بر همین اساس معتقدیم وضعیت بینگ بهبود پیدا کرده است.

چه اتفاقی برای جستجوی شبکه‌های اجتماعی افتاده است؟

بینگ با ارائه‌ی نوار جانبی و ابزارهای متعدد اتصال به شبکه‌های اجتماعی به ایستگاهی برای جستجوی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود؛ اما این روزها در رقابت با گوگل به مشکل برخورده است.

برای مثال جستجوی تصویر ذیل را در نظر بگیرید؛ هدف این جستجو، یافتن گوینده‌ی افسانه‌ای رادیو دان کریکویی (با وارد کردن عبارت Twitter Don Criqui) است.

جست و جوی توییتر

بینگ نتایج غیردقیق را نمایش می‌دهد و به‌طورکلی جست‌وجوی توییتر را نادیده می‌گیرد. گوگل در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

بینگ نتیجه‌ی دقیقی را برای این جستجو نمایش نمی‌دهد. عملکرد گوگل در این جستجو، متوسط ارزیابی می‌شود (متأسفانه نه بینگ و نه گوگل نمی‌توانند نتیجه‌ای نزدیک به صفحه‌ی فیسبوک Criqui نمایش دهند).

جستجوی تصاویر فقط گاهی اوقات صحیح و دقیق است

یکی از نقاط قوت بینگ قابلیت‌های جستجوی تصویر آن است. برای مثال به‌راحتی می‌توان تصاویری از نیکول کیدمن را با عباراتی مثل نیکول کیدمن در سن ۲۳ سالگی جستجو کرد (اگرچه ممکن است گوگل حتی تصاویری از سنین کمتر را نمایش دهد)؛ اما گوگل و بینگ امروزه بر سر هوش موتورهای جستجوی خود به رقابت می‌پردازند و بررسی می‌کنند موتورها تا چه اندازه می‌توانند دقیق و خاص باشند؛ برای مثال در جستجوی دو عبارت دریاچه‌ی برفی در شب و کلاهی در مزرعه، بینگ و گوگل هر دو در عبارت اول عملکرد خوبی دارند؛ اما بینگ در جستجوی عبارت دوم ضعیف عمل می‌کند.

جست و جوی تصاویر

در این نمونه، جستجوی تصویر بینگ هوشمند نیست

در یک نمونه‌ی دیگر، عباراتی که قبلا وجود آن‌ها اثبات شده بود، در دو موتور جستجو وارد شدند: مرلین مونرو و گروچو مارکس، یا به‌طورکلی افراد مشهور مثل DMX and Puppy؛ اما باز هم در این نمونه جستجوی تصاویر گوگل بر اساس هوش‌مصنوعی (به‌جای متادیتا) بهتر از جستجوی بینگ است؛ برای مثال چند سوژه‌ی تصادفی را ترکیب کنید: مثل توپ بیس‌بال در درخت (basball in tree).

dax and puppy

در اینجا مشکلی در جست‌وی گوگل یا بینگ دیده نمی‌شود، اما برای افرادی که به دنبال جستجوی دقیق هستند این ضعف مشکل‌ساز خواهد بود.

ریباس با چند مثال ساده و سریع دیگر هم ثابت می‌کند که بینگ در جستجوی ترکیبی و تصادفی اشیا از جمله سگ‌ها و گربه‌ها عملکرد خوبی دارد. بینگ امکان جستجوی داخل عکس را هم فراهم می‌کند؛ برای مثال می‌توانید با مشخص کردن یک شیء داخل تصویر (مثلا گلدان) به جستجوی آن بپردازید.

جست و جوی توپ بیسبال

در این تصویر، نتایج گوگل تطبیق بیشتری با پرس‌وجوی توپ بیسبال در درخت دارد

داده‌های پرواز (Flight data) به‌خاطر تبلیغات زیاد غیرفعال شده‌اند

بینگ اخیرا با جمع‌آوری داده‌های شخص ثالث، خدمات جامعی را برای بهبود رزرو هتل اجرا کرده است؛ اما قابلیت جستجوی سفر هنوز هم ضعف‌هایی دارد. برای مثال عبارت flights to Hawaii (پروازها به مقصد هاوایی) را در نظر بگیرید.

برای رسیدن به نتیجه‌، باید کل صفحه را پائین بروید و تبلیغات غیرضروری را رد کنید

می‌توانید یک عبارت ساده، برای مثال پرواز به فرودگاه اصلی هاوایی در هونولولو را جستجو کنید. بینگ و گوگل هر دو فرودگاه مبدأ را از طریق موقعیت مکانی شما نمایش می‌دهند، تا اینجا همه چیز درست است؛ اما بینگ دو اشتباه دارد: یک، برای بررسی اطلاعات پرواز و هزینه‌ها باید روی دکمه‌‌ی جستجو کلیک کنید؛ دو، فهرست آبشاری فرودگاه‌ Google.com/flights را نمایش نمی‌دهد. تنها مزیت بینگ امکان انتخاب تعداد مسافرها است.

نکته‌ی مهمی که بینگ هنوز متوجه نشده است، رقابت با سایت‌های تخصصی جستجوی سفر مثل kayak.com است؛ اما وب‌سایت گوگل،  به اهمیت این موضوع پی برده است و مجموعه‌ای غنی از داده‌ها را نمایش می‌دهد. از سوی دیگر، بینگ بهترین پرواز‌ها را بر اساس یک مجموعه‌ی مشخص از معیارها نمایش می‌دهند؛ برای مثال جستجوی پروازها برای نیویورک را در نظر بگیرید.

مقایسه اطلاعات پرواز

با جستجو در بینگ یا صفحه‌ی Google flights این نتیجه را می‌بینید. هر دو موتور جستجو، بهترین پروازها را نمایش می‌دهند اگرچه گوگل، گزینه‌های سفارشی بیشتری را نمایش می‌دهد.

مزایای سفارشی‌سازی

یکی از نکات جالب در مورد جستجوی عبارت ThinkPad در بخش Bing News این بود که نتایج بالاتر، صرف‌نظر از ورود به حساب بینگ، ثابت بودند. معمولا نتایج سفارشی همیشه هم مفید نیستند. مؤلفان PCWorld به ارزیابی اهمیت نسبتی جستجوی یک عبارت مشخص می‌پردازند که به روش گمنام و بدون ورود به حساب کاربری انجام شده است. برای شفاف شدن این موضوع این مثال را در نظر بگیرید: در جستجوی کلمه‌ی apple، هدف، پیدا کردن یک سیب خوشمزه و قرمز است یا شرکت کامپیوتری؟ اگر به بینگ یا گوگل اجازه دهید از اطلاعات شما استفاده کند، بهتر به نتیجه نمی‌رسید؟

به‌نظر می‌رسد گوگل هنگام جستجوی Apple (صرف‌نظر از اینکه کاربر به حساب گوگل خود وارد شده باشد یا به‌صورت بی‌نام جستجو را انجام داده باشد)، نتایج مشابهی را نمایش می‌دهد؛ اما در اینجا یک اختلاف وجود دارد: کاربر پس از ورود به حساب‌کاربری بینگ و جستجوی کلمه‌ی Apple تنها تصاویر مختلفی از میوه‌ی سیب را در تب image مشاهده می‌کند؛ اما گوگل حدس می‌زند منظور جستجو، شرکت اپل است و لوگوی آن شرکت را نمایش می‌دهد. هر دو موتور جستجو در شناسایی فروشگاه‌های اپل مجاور، یکسان عمل می‌کنند.

سفارشی سازی اطلاعات

رقابت تنگاتنگی بین بینگ و گوگل بر سر جستجوی Apple وجود دارد

البته هدف از طرح این پرسش‌ها، رقابت بینگ و گوگل نیست؛ بلکه هدف، پاسخ به این سؤال است که کاربر در ازای مبادله‌ی حریم خصوصی (ورود به حساب کاربری با مشخصات کامل) چه دستاوردی خواهد داشت. داده‌های شخصی‌شده یا سفارشی معمولا برای تبلیغات درنظر گرفته می‌شوند، نه نتایج جستجو؛ اما زمان آن رسیده است که کاربر، حداکثر سود را از این جستجو ببرد.

افت کیفیت بینگ: پاسخ‌ها

بینگ تنها در یک بخش از گوگل سبقت می‌گیرد. برای مثال وقتی یک سؤال ساده (مثل ارتفاع برج ایفل چقدر است؟ یا لینکلن چند سال داشت؟) را بپرسید، عملکرد بینگ بیشتر مثل یک دایره المعارف خواهد بود تا موتور جستجو. بینگ به این سؤال پاسخ می‌دهد و با نمایش مطالب و حقایق مرتبط بیننده را به بررسی‌های بیشتر تشویق می‌کند. گوگل هم عملکرد خوبی در این زمینه دارد. بخشی از این موفقیت به نوار جانبی سمت راست نتایج جستجوی اصلی وابسته است که اطلاعات بیشتری را نمایش می‌دهد.

پرس و جوی عمومی

بینگ و گوگل برای یک پرس‌وجوی عمومی مشابه، اطلاعات یکسانی را نمایش می‌دهند

حتی برای جستجوی یک عبارت عمومی‌تر (مثل berlin)، بینگ حقایق، تصاویر و اخبار را نمایش می‌دهد. گوگل هم به همین ترتیب عمل می‌کند و برای مثال برنامه‌ی سفر را پیشنهاد می‌دهد. با اینکه در این ویژگی، بینگ عملکرد بهتری نسبت به گوگل دارد؛ اما به‌طورکلی گوگل در ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاربرپسند موفق‌تر عمل می‌کند.

جست و جوی عمومی

جستجوی گوگل (سمت راست) برای کلمه‌ی Berlin کامل‌تر از جست‌وجوی بینگ (سمت چپ) است، اما ظاهر مناسبی ندارد.

ریباس بر تلاش‌های مایکروسافت از جمله ارائه‌ی دستورالعمل‌ها و خلاصه‌سازی نتایج ورزشی برای متمایزساختن بینگ از دیگر موتورهای جستجو تأکید می‌کند. مدیریت مایکروسافت معتقد است موفقیت آینده‌ی بینگ به جستجوی عبارت‌های متداول وابسته است، نه جستجوهای دقیق و جزئی. Bing it شاید هرگز به یک فعل متداول تبدیل نشود (برخلاف Google که به کلمه‌ و فعلی برای جستجو تبدیل شده است، به‌طوری‌که افراد از عبارت Google it برای جستجوی یک موضوع استفاده می‌کنند). از طرفی روزبه‌روز به تعداد طرفداران گوگل اضافه می‌شود و افراد بیشتری گوگل را به موتور جستجوی پیش‌فرض خود تبدیل می‌کنند.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate