دانلود اپلیکیشن مجله

۷۰ هزار خودرو به دلیل کمبود قطعه، انبار شدند

 ۷۰ هزار خودرو به دلیل کمبود قطعه، انبار شدند

در حالی که دولت قصد دارد بسته جدیدی برای حمایت از خودروسازان تدوین کند، تعداد خودروهای ناقص متوقف شده در کارخانه‌های خودروساز ایران، به ۷۰ هزار دستگاه رسیده است.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

بازار خودروی داخلی در ماه‌های گذشته با فراز و نشیب فراوانی روبه‌رو شده است؛ خروج یک طرفه آمریکا از برجام و در پی آن زمزمه‌ها و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای داخلی با قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان، سبب افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار شد.

آشفتگی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی بیش‌تر بود. از بیست و یکم فروردین و همزمان با اعلام سیاست‌های ارزی جدید تا پایان خردادماه امسال، بیش از ۱۲۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص یافت؛ اما از آغاز تیرماه دستورالعمل ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی ابلاغ شد.

خودروی داخلی

با وجود تلاش‌های دولت برای نجات خودروسازان از آشفته بازار کمبود ارز و قطعه، اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از رسیدن تعداد خودروهایی که به دلیل کسری قطعات به صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند، به حدود ۷۰ هزار دستگاه خبر داد.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرنگاران گفت:

متاسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.

محبی‌نژاد با بیان این‌که در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند، بیش‌تر شده است؛ خاطرنشان کرد:

یک خودرو دارای بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع قطعه است که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود.

آرش محبی‌نژاد

محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد:

متاسفانه در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر شده و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است. در این شرایط سه اقدام مهم باید در کوتاه مدت صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود. اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است. با تغییرات نرخ ارز، میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است. دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتا دولتی مانند فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آن‌ها در بازار به شدت افزایش یافته است.

سومین اقدام کوتاه مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. در حال حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند، در حالی که قطعه‌سازان ارز مورد نیاز را به نرخ‌ آزاد تامین می‌کنند. امیدواریم در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه‌سازان، بخشی از خودروهای ناقصی که کسری قطعات آن‌ها تامین شده، تکمیل و شاهد کاهش تعداد ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص متوقف در کارخانه‌های خودروسازی باشیم.

خودروی داخلی ایران

بسته حمایتی دولت از خودروسازان در راه است

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش از این محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت گفته بود:

اگر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یابد، منطقی است که سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود؛ در این زمینه، به شورای پول و اعتبار پیشنهاداتی ارائه شد و برای کل خودروسازی کشور حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.

در همین زمینه، امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:

دولت به دنبال حمایت مالی از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی است. در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی شده و به زودی جزئیات آن منتشر می‌شود. تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز از جمله موارد پیش‌بینی شده در این بسته حمایتی است.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate