دانلود اپلیکیشن مجله

خیانت در امانت:فهرست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی منتشر شد

وزارت ارتباطات فهرست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی را منتشر کرد؛ خیانت در امانت؟

شب گذشته وزارت ارتباطات در پی تهدیدی که توسط شخص اول این وزارتخانه در حساب کاربری وی مبنی بر انتشار فهرست همه شرکت هایی که در متشنج شدن بازار موبایل کشور نقش دارند، لیست تمامی شرکت های وارد کننده تلفن همراه به کشور که در چند ماه گذشته و پس از بحران های به وجود آمده در زمینه قیمت دلار از دولت ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند را منتشر کرد. توجه به این فهرست و اسامی شرکت های منتشر شده حقایق تاسف باری را مشخص می کند که در این وضعیت نابسامان اقتصادی می تواند باعث افزایش نارضایتی بین کاربران باشد.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

ابتدا بد نیست نگاهی به دو جدول منتشر شده توسط وزارت ارتباطات داشته باشیم. اولین جدول مربوط به 40 شرکتی است که بین روزهای 1 فروردین تا 29 خرداد ماه سال جاری ارز دولتی دریافت کرده اند. البته توجه به این نکته ضروری است که اصطلاح "دلار 4200 تومانی" به معنی دریافت ارز با نرخ مصوب بانک مرکزی است زیرا دولت داد و ستد با دلار را متوقف کرده و تنها ارز را به صورت یورو به متقاضیان واگذار می کند. بر اساس این جدول، چهل شرکت مورد نظر در این بازه سه ماهه بیش از 220 میلیون یورو برای وارد کردن گوشی موبایل به کشور از دولت ارز با قیمت پایین دریافت کرده اند:

پس از آن باید به جدول شماره 2 دقت کرد که اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار قرار می دهد. در این جدول می توان به راحتی مشاهده کرد هر یک از شرکت هایی که ارز دولتی را دریافت کرده اند چه مقدار از آن را به صورت کالا به کشور باز گردانده اند و چه مقدار ارز در وضعیت نامشخص قرار دارد. در اینجا توجه به چند نکته ضروری است:

  • - اول آنکه در جدول شماره یک اسامی مربوط به 40 شرکت دریافت کننده ارز دولتی به همراه مبلغ اختصاص داده شده به هر یک از آنها آمده، این در حالیست که در جدول شماره 2 تنها نام 30 شرکت دیده می شود. به این معنا که 10 شرکت با وجود دریافت ارز دولتی هنوز هیچ کالایی وارد کشور نکرده اند. از جمله این شرکت ها می توان به یاس جهان، هما تلکام، پرشین الماس و اسمارت تکنولوژی قشم اشاره کرد.
  • - نکته دوم به اختلاف ارز دریافتی و واردات کالا باز می گردد. برای مثال شرکت نودیس پرداز که بیشترین ارز دولتی را معادل 26.6 میلیون یورو در سه ماه ابتدایی سال جاری دریافت کرده در این بازه زمانی تنها 10.5 میلیون یورو گوشی وارد کشور کرده است. این اتفاق تقریبا برای همه شرکت های دیگر هم رخ داده.
  • - درباره هر دو ایراد وارد شده می توان به این نکته استناد کرد که فرآیند ثبت سفارش در گمرک تا ترخیص کالا و ورود آن به بازار نیازمند طی شدن مدت زمانی مشخص است اما با این وجود نمی توان تفاوت بیش از 50 درصدی ارز دریافتی و کالای وارد شده را توجیه نمود.

همان طور که با توجه به اطلاعات این دو جدول می توان مشاهده کرد، دولت در مجموع بیش از 220 میلیون یورو ارز برای واردات گوشی موبایل در سه ماهه ابتدایی سال 97 به چهل شرکت تایید شده اختصاص داده است اما از این بین تنها 30 شرکت آن هم در مجموع کمی بیش از 75 میلیون یورو گوشی موبایل وارد بازار کرده اند و مشخص نیست چه اتفاقی برای باقیمانده این رقم افتاده است. وزیر ارتباطات روز گذشته اصلی ترین دلیل شرایط موجود در بازار موبایل کشور را "شرکت هایی که دلار 4200 تومانی دریافت کرده اند اما به اندازه دریافتی، کالا وارد نکرده و اقدام به فروش ارز در بازار آزاد کرده اند" معرفی کرده بود. ضمن اینکه نکته مغفول مانده دیگری نیز در این بحث وجود دارد.

شرکت هایی که اسم آنها در این فهرست آمده تنها شرکت های وارد کننده تایید شده توسط دولت و وزارت صمت هستند که به لطف اجرایی شدن طرح رجیستری، به عنوان وارد کنندگان انحصاری گوشی های موبایل در کشور شناخته می شوند و هر دستگاهی خارج از چهارچوب کاری این شرکت ها در بند طرح رجیستری غیر فعال خواهد شد. با این وجود و در شرایطی که همه آنها برای وارد کردن گوشی موبایل به کشور "دلار 4200 تومانی" دریافت کرده اند، نرخ موبایل در بازار به صورت لحظه ای و با نرخ های بالاتر دلار (حتی تا 6000 تومان) تعیین می شود و حتی در فروشگاه های رسمی نیز قیمت گوشی بسیار بالاتر از نرخ آن با ارز دولتی تعیین می شود. برای مثال شرکت نودیس پرداز به عنوان وارد کننده محصولات اپل در ایران، آیفون X با ظرفیت 64 گیگابایت را با قیمت 6.470.000 تومان در وب سایت خود به فروش می رساند. اختلاف قیمت بیش از 2 میلیون تومانی (1000 دلار قیمت گوشی ضربدر 4200 تومان نرخ ارز دولتی دریافتی) حتی با اضافه کردن مبلغ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های گمرک و ثبت سفارش هم قابل توجیه نیست.

در نهایت به نظر می رسد وزارت ارتباطات با انتشار این فهرست بتواند بخشی از فشار سنگین رسانه ای را که طی روزهای اخیر به دلیل نوسان فوق العاده زیاد بازار موبایل به طرف آن ایجاد شده را به سمت شرکت های وارد کننده هدایت کند.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate