دانلود اپلیکیشن مجله

از کجا بدانیم که منبع تغذیه کامپیوتر ما خراب شده است؟

از کجا بدانیم که منبع تغذیه کامپیوتر ما خراب شده است؟

در بسیاری از موارد تشخیص خرابی قطعات سخت افزاری کار چندان ساده ای نخواهد بود؛ چرا؟ یکی از دلایل سختی تشخیص قطعه معیوب، ایراداتی است که می تواند از هر یک از اجزا سرچشمه گرفته باشد.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

پس باید در نهایت آرامش بخش های مختلف را تست کرده و در این راه می توان از برنامه های نرم افزاری نیز بهره گرفت. اگر شما فاقد توانایی لازم در این زمینه هستید، می توانید سیستم خود را به تعمیرکار معتبر بسپارید. یکی از قطعاتی که می تواند در سیستم های کامپیوتری ایرادات فراوانی را به همراه داشته باشد؛ "منبع تغذیه" یا پاور است که با نام PSU یا منبع تغذیه داخلی نیز شناخته می شود.

در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا با تست و مشاهده شرایط خاص، از خرابی منبع تغذیه خود اطمینان حاصل نمائید. یا به عبارت ساده تر، در چه زمان باید منبع تغذیه خود را تعویض نمائیم؟

در ابتدا به شما توصیه می کنیم که در حین خرید منبع تغذیه، توان مورد نیاز سیستم خود را با جمع بندی توان نهایی، به درستی انتخاب نمائید. برای احتیاط بیشتر، توصیه ما به شما خرید یک منبع تغذیه با توان 50~60 وات بالاتر از توان نهایی سیستم است. وب سایت ها و برنامه هایی برای این منظور وجود دارند که به محاسبه توان مورد نیاز سیستم شما، بر اساس سخت افزارهای مورد استفاده می پردازند.

منابع تغذیه ای که از برندهای معتبر (به جز مدل های فیک و ارزان قیمت) تهیه می کنید، دارای طول عمر حداقل 2 سال و حداکثر 10 تا 12 سال خواهند بود. اما این بدان معنی نیست که منبع تغذیه شما زودتر از تاریخ اتمام گارانتی-وارانتی دچار ایراد نشود. در ادامه به شرایطی می پردازیم که احتمالا سیستم شما در صورت خرابی پاور خود آنها را از خود بروز می دهد:

  • ریستارت های ناگهانی و یا کرش های عجیب
  • مشاهده ناگهانی صفحه آبی یا صفحه مرگ
  • صدای اضافی خارج شده از سیستم
  • در حین روشن شدن سیستم، مشاهده می شود که سیستم خاموش مانده اما فن ها در حال کار هستند
  • در حین بازی و یا رندر و هر عملیات سنگین دیگر، کاهش نرخ فریم، کارایی و یا ریستارت را مشاهده می کنید
  • در هنگام روشن شدن سیستم، در بخشی پس از شنیدن صدای بوق بوت، سیستم مجددا ریستارت می شود

این موارد بخشی از روتین و مهمترین اتفاقاتی است که در حین خرابی منابع تغذیه و یا عملکرد نادرست آنها مشاهده خواهید کرد. در ابتدا به شما پیشنهاد می کنیم که رابط اصلی تغذیه را چک نمائید که به درستی در جای خود نصب شده باشد. لق و یا شل بودن آن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. سپس کابل های اصلی که از پاور خارج می شوند را تست نمائید. همچنین کلید فیزیکی کوچک پشت پاور نیز امکان خرابی و اتصال و یا یکسره شدن را دارد که در این صورت با شل شدن آن، می توانید این مسئله را تشخیص دهید.

سه قسمت از رابط های منبع تغذیه هستند که جریان نسبتا بالایی را به نسبت دیگر رابطها منتقل می کنند؛ این بخش ها نخستین رابطهایی هستند که باید از اتصال و کارکرد صحیح آنها اطمینان حاصل نمائید. رابط 24 پین ATX، رابط های 4 و یا 8 پین EPS و رابط های تامین نیروی کارت گرافیک. پس از تمامی تست های بالا، می توانید سالم بودن فن را تست کنید. پاورها دارای یک فن خنک کننده هستند که گاها خرابی و یا کثیفی بیش از حد می تواند عملکرد آن را مختل کرده و منبع تغذیه قادر به رسیدن به توان های بالاتر نباشد.

البته تعویض منبع تغذیه شاید ساده ترین راه حل باشد که بتوان مطمئن بود که آیا ایرادات مشاهده شده از این بخش است یا خیر؛ اما راه حل های دیگر نیز برای اطمینان از کارکرد پاور وجود دارد. اگر از راه حل های ارائه شده به ایراد اصلی دست پیدا نکرده اید، می توانید با استفاده از برنامه های  Open Hardware Monitor یا HWMonitor، ولتاژ و جریان قطعات را مشاهد و ثبت نمائید. البته به یاد داشته باشید که گاها اتصال کوتاه، خرابی یک قطعه و کشیدن جریان بیش از حد نیز می تواند چنین مشکلاتی را در سیستم پدید آورد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate