دانلود اپلیکیشن مجله

مدیرعامل سروش به دنبال وام 100 میلیارد تومانی

مدیرعامل سروش به دنبال وام 100 میلیارد تومانی

چند هفته بعد از اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر پرداخت وام 5 میلیارد تومانی به پیام رسان های داخلی بود که تایید شد چند پیام رسان داخلی موفق به دریافت این مبلغ شده اند.در ادامه با عبیاتی همراه باشید.

این وام با هدف افزایش توانایی های پیام رسان های داخلی به منظور رقابت آنها با پیام رسان های غیر بومی (در واقع تلگرام) به پیام رسان های داخلی پرداخت شد اما در ادامه مشکلات بسیار بزرگ در حوزه امنیت کاربران که در اصلی ترین دریافت کننده این وام (پیام رسان سروش) به وجود آمد باعث تردیدهای جدی در نحوه پیشرفت پیام رسان های داخلی شد. علاوه بر این، تنها پس از گذشته چند روز از آغاز حمایت همه جانبه صداوسیما از پیام رسان سروش بود که اعلام شد این اپلیکیشن به 1 میلیون کاربر دست یافته و بلافاصله آمار منتشر شده از وزارت ارتباطات نشان داد همه پیام رسان های داخلی در مجموع تنها کمی بیش از 700 هزار نفر کاربر دارند. با این وجود وزیر ارتباطات در پستی که در صفحه شخصی وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود از درخواست های غیرمنطقی و زیاده خواهی مدیران پیام رسان سروش خبر داد و گفت "در حال حاضر ۵ پیام‌رسان در کشور وجود دارند و تنها یک پیام‌رسان نداریم که یکی از پیام‌رسان‌ها به جای اینکه موضوعات موردنظر خود را در جلسات فنی مطرح کند روش عملیات روانی را در پیش گرفته که این روش نه به سود آن‌ها و نه به سود کشور است". با این حال و در شرایطی که مشخص نیست طی چند ماه گذشته پیام رسان های داخلی چه عملکردی داشته اند و تا چه حد توانسته اند مردم و کاربران را به ترک تلگرام و استفاده از نمونه های بومی تشویق کنند، مدیرعامل پیام رسان سروش از وام 100 میلیارد تومانی سخن گفته است.

وی در مصاحبه ای با باشگاه خبرنگاران پویا اعلام کرده پیشنهادی به وزارت ارتباطات داده شده تا بر اساس آن وام 50 تا 100 میلیارد تومانی به پیام رسان های داخلی اختصاص یابد:

یکی از پیشنهاداتی که به طور جدی داشتیم و هنوز هم بر سر آن اصرار داریم، اعطای وام 50 تا 100 میلیارد تومانی به پیام‌رسانهایی با بیش از پنج میلیون کاربر است تا به این طریق بتوانند توسعه زیرساختهایشان را سرعت بخشند؛ اما تاکنون با این پیشنهاد موافقت نشده است

اما مصاحبه او بخش های جالب تری هم دارد. برای مثال وی در زمینه عملکرد نه چندان قدرتمند پیام رسان های داخلی در برابر تلگرام، به حمایت های دولت از این پیام رسان خارجی اشاره و اعلام کرده "وقتی به تاریخچه تلگرام نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم در هر دوره‌ای به اشکال مختلفی این حمایتها را از تلگرام داشتیم؛ زمانیکه تلگرام به دنبال کاربر بوده است سایر اپلیکیشنها را محدود کرده‌ایم؛ دنبال جذب اعتماد بوده و ظرفیتهای لازم را در اختیارش گذاشتیم. مشخص است که تمامی حمایتهای ضمنی در طول چرخه عمری تلگرام از این پیام‌رسان به صورتهای مختلف صورت گرفته است". همچنین مدیر پیام رسان سروش در کمال شگفتی از ناتوانی تلگرام برای حمایت از کاربران خود سخن به میان آورده و ضررهای ناشی از قطع یک ساعته سرورهای تلگرام به دلیل قطع برق را مطالبه میکند!

تلگرام چطور در شرایطی که دیتاسنترهای توزیع شده در دنیا دارد اما یکباره اختلال سراسری در آن ایجاد می‌شود و بعد این موضوع را به قطعی برق دیتاسنتر ربط می‌دهد؟! آیا واقعا این توجیه پذیرفتنی است؟! اینکه تلگرام نصف روز از دسترس خارج بود، تکلیف کسب‌وکارهای فعال روی بستر آن چه می‌شود؟! چه کسی پاسخگوی ضرر و زیانی وارد شده به آنهاست؟!

این در حالیست که حمایت مدیر پیام رسان سروش از کاربران ایرانی با اشاره به "ضرر و زیان ناشی از قطع تلگرام" از اساس دچار دوگانگیست. زیرا از سویی مقامات قضایی با هدف تقویت پیام رسان های داخلی چندین ماه است که تلگرام را فیلتر کرده اند و در این میان کسی به حمایت از کسب و کارهای استفاده کننده از تلگرام توجهی نداشته و از سوی دیگر، قطع شدن دسترسی کاربران به خود پیام رسان سروش به مدت 2 روز حتی واکنشی از سوی مدیر آن نیز به همراه نداشته و در بخشی از مصاحبه، این قطعی به گردن دولت و اپراتورهای تلفن همراه انداخته شده است:

یکی دو هفته پیش سرویس یک اپراتور تلفن همراه برای ساعتها قطع بود و این اختلال برای پیام‌رسان سروش به‌طور جدی تقریبا دو ساعت قطعی کامل بود ولی در همان زمان می‌شد ازاینترنت استفاده کرد. بنابراین فکر می‌کنیم ترجیحات اپراتورهای تلفن همراه به غیر از داخلیهاست

همچنین در مورد عضویت کاربران در پیام رسان سروش بدون اطلاع آنها و حتی قرار گرفتن تصاویر آنها بر روی پروفایل کاربری که باعث واکنش نمایندگان مجلس و وزیر ارتباطات نیز شد، یک بار دیگر همه ماجرا از سوی مدیر این اپلیکیشن تکذیب شد:

از زمان طرح این شبهه، درخواست کردیم تا اگر کاربرانی که با این مشکل مواجه شده‌اند به واحد پشتیبانی ما ایمیل بزند تا بررسیهای لازم صورت گیرد؛ بعد از این اعلان، هشت مورد ایمیل به واحد پشتیبانی ما ارسال شد که اطلاعات مربوط به زمان ثبت‌نام، دیوایس ثبت‌نام و آخرین زمان لاگینشان را از طریق ایمیل در اختیارشان گذاشتیم. به جز این موضوع، تمامی موارد فنی را بررسی کردیم تا احیاناً در صورت باگ سیستمی، نسبت به رفع آن اقدام کنیم اما نتایج بررسیها نشان داد که هیچ راه ثبت‌نامی در سروش جز موردی که عرض کردم وجود ندارد

مدیر پیام رسان سروش در بخش دیگری از صحبت های خود تلاش کرده به نوعی هزینه کرد 5 میلیارد تومان وام دریافتی را نیز توجیه کند:

[با وجود اینکه پهنای باند برای استفاده از محتوای بسترهای داخلی به یک سوم قیمت اینترنت رسیده] اما در حال حاضر سروش نرخ اینترنت را به صورت کامل به اپراتورها می‌پردازد تا کاربران به صورت رایگان از سروش استفاده کنند. تمام وام پنج میلیارد تومانی هم که از وزارت ارتباطات دریافت کردم، بابت همین نرخ پهنای باند (ترافیک رایگان سروش برای کاربران) پرداخت کرده‌ایم

در واقع با اینکه وی در تلاش برای توجیه کافی نبودن وام 5 میلیارد تومانی دریافتی و نیاز به وام 100 میلیارد تومانی است، به این نکته اشاره نمی شود که چرا مبلغی که در ابتدا برای تقویت زیرساخت های پیام رسان های بومی به آنها اختصاص داده شده صرف یک وجه تبلیغاتی این نرم افزار شده است و چه تضمینی وجود دارد که وام 100 میلیارد تومانی هم بدون ارتقای زیرساخت ها صرف نوع دیگری از تبلیغات نشده و مرتبه بعد وام 200 میلیارد تومانی از وزارت ارتباطات مطالبه نشود؟

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate