دانلود اپلیکیشن مجله

ضبط صدای آب: ابزار جدیدی برای بررسی سرعت ذوب یخچال‌ ها

ضبط صدای آب: ابزار جدیدی برای بررسی سرعت ذوب یخچال‌ ها

آبدره‌ی سوالبار در مجمع‌الجزایر شمالگان بین نروژ و قطب شمال، در حال ذوب شدن است. اما تاکنون سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی به دقت بررسی نشده بود.

پژوهشگران در پژوهش‌ جدید خود نشان داده‌اند که می‌توان صدای ذوب شدن یخچال‌های طبیعی را از کوه یخی تشخیص داد، همچنین به‌گفته‌ی پژوهشگران، این صداها در نواحی که یخ‌ها با سرعت بیشتری ذوب می‌شوند، بیشتر است.

یافته‌های پژوهش جدید که در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر شده است، نشان می‌دهد که این صداها را می‌توان به‌عنوان سرنخی برای پی‌ بردن به سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و در نتیجه، سرعت بالا رفتن سطح جهانی دریاها مورد استفاده قرار داد.

اوسکار گلواسکی، پژوهشگر اصلی این پژوهش جدید از مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس (SIO)، می‌گوید:

"اکنون می‌توانیم بگوییم ذوب شدن یخچال‌ها به‌قدری سرعت گرفته‌ است که می‌توان صدای آن را شنید."

اگر چه ماهواره‌ها می‌توانند برای نظارت بر نحوه‌ی عقب‌نشینی تدریجی یخچال‌ها مورد استفاده قرار گیرند؛ اما نمی‌توان از آن‌ها برای بررسی، قسمت‌های انتهایی یخچال‌های طبیعی بهره برد؛ جایی که در آن یخ با آب برخورد می‌کند و سپس ذوب می‌شوند. گلواسکی می‌گوید برای دانشمندان کار کردن در کنار یخچال‌های طبیعی همراه با سقوط مداوم کوه‌های یخ به دریا، خطرناک است. به این جهت، دانشمندان از میکروفون‌های مخصوص زیر آب (هیدروفون) قادر به سنجش‌ دقیق نحوه‌ی ذوب این نواحی حساس شده‌اند.

برای این منظور، گلواسکی و همکارانش از آکادمی علوم لهستان، هیدروفون‌ها را در فیورد سوالبار و در نزدیکی بخش‌های انتهایی یخچال‌های طبیعی هانس، پایرل و استور قرار دادند. گلواسکی و همکارانش اعلام کرده‌اند که در صداهای ضبط‌شده، تفاوت بین یخچال‌های طبیعی و کوه‌های یخی قابل تشخیص بوده است. به‌گفته‌ی گلواسکی، یخچال‌ها پر از حباب‌های هوای فشرده هستند که در برخورد با آب، صدای ملایم و منظمی مانند بارش باران در دریا ایجاد می‌کنند.

در کوه‌های یخی حباب‌های کوچک‌تری وجود دارد که صدای آن، نامنظم‌تر و شبیه به قطرات آب روی ظرف در حال جوش است. گلواسکی می‌گوید تفکیک صدای یخچال و کوه یخ، دستاورد مهمی است. هیدروفون‌ها تقریبا قادر به ضبط صدای همه چیز، از صدای امواجی که به ساحل برخورد می‌کنند تا قطرات باران و پستانداران دریایی هستند. پژوهشگران حتی قادر به تفکیک صدای بین یخچال‌های مختلف شده‌اند.

مائوری پلتو، استاد علوم محیط‌ زیستی از دانشگاه نیکولز در ماساچوست و نماینده‌ی ایالات متحده در سرویس نظارت جهانی یخچال‌ها (WGMS)، می‌گوید که سیگنال‌های صوتی، هرگز با اطلاعات بصری ماهواره‌ها قابل رقابت نخواهند کرد. اما پلتو که در این پژوهش حضور نداشته، می‌گوید که این یافته‌ها می‌تواند، ابزار جدیدی را برای بررسی‌ اطلاعات ارزشمند در اختیار دانشمندان قرار دهد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مجله اینترنتی بروز شما
Power:Bayan Design:abyate